گروه بورس - بازدهی قابل قبول صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجب شده است سرمایه‌گذاران حقیقی بیشتری به سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها توجه کنند.

ایمان مقدسیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، با بیان این مطلب افزود: ‌در حالی که به طور متوسط ۳۲۸ روز از فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌گذرد، این صندوق‌ها توانسته‌اند به صورت موزون بازدهی ۲۸ درصدی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان بیاورند. وی خاطرنشان کرد: بازدهی قابل قبول صندوق‌های سرمایه‌گذاری موجب اقبال سرمایه‌گذاران حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده به طوری که تا ششم خردادماه بیش از ۲۵۰۰ سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بیش از ۷۴ درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
مقدسیان گفت: تا ششم خردادماه ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به بیش از 1260‌‌میلیارد ریال رسیده و در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیشترین ارزش متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و کار آفرین است. لازم به ذکر است که در اساسنامه این دو صندوق حداکثر ارزش 500 و یک هزار‌‌میلیارد ریال برابر با 500‌هزار و یک‌‌میلیون واحد سرمایه‌گذاری، برای آن‌ها پیش‌بینی شده و در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک حداکثر ارزش، 50‌‌میلیارد ریال (‌برابر با پنجاه هزار واحد) در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری با اندازه کوچک، بیشترین ارزش متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز، کارگزاری بانک ملی و سهم آشنا است که بیش از 10‌‌میلیارد ریال ارزش دارند و صندوق سرمایه‌گذاری گلچین با حدود 3‌‌میلیارد ریال کوچکترین صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
مقدسیان با اشاره به اینکه از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا ششم خردادماه بیشترین بازدهی متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، پیشتاز و سهم آشناست، ادامه داد: در سی روز گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری گلچین، سهم آشنا و آگاه بیشترین بازدهی را به دست آوردند. صندوق سرمایه‌گذاری گلچین ۱۴ درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهم آشنا و آگاه به ترتیب ۹ و ۸ درصد بازدهی کسب کردند. در حالی که بازار در این دوره زمانی ۵ درصد بازدهی داشت پنج صندوق سرمایه‌گذاری موفق شدند بیشتر از متوسط بازار بازدهی به دست آورند. همچنین در هفته گذشته نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری همگام با بازار
هفته کم افت و خیزی را سپری کردند و بازدهی بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بین صفر تا منفی یک درصد در نوسان بود. در همین هفته بازدهی بازار منفی 5/0‌درصد بود.
وی یادآور شد: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین و یکم ایرانیان به تناسب اندازه‌شان بیشترین تعداد سرمایه‌گذار حقیقی را دارند و پس از این دو صندوق، صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز پرمخاطب‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. صندوق سرمایه‌گذاری بورس بیمه هم که به تازگی آغاز به فعالیت کرده ۳۲ سرمایه‌گذار حقیقی دارد.