سنا - رییس سازمان بورس گفت براساس نخستین بند از احکام پیشنهادی برنامه توسعه، «شورای عالی بورس و اوراق بهادار مکلف است لایحه راهبری شرکتی در شرکت‌‌های سهامی عام کشور را ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این قانون به دولت ارائه و دولت نیز مکلف است ظرف مدت ۳ ماه لایحه یاد شده را به مجلس تقدیم کند.»

دکتر صالح‌آبادی اضافه کرد: لایجه راهبری شرکتی با هدف حفظ حقوق تمام ذی‌نفعان شرکت‌‌های سهامی عام و همچنین حفظ حقوق سهامداران جزء، به دولت ارائه شده است.

سخنگوی سازمان بورس گفت: با تصویب این لایحه، رابطه بین ذی‌نفعان مختلف شرکت‌‌های سهامی عام شامل سهامداران،‌ مجمع، مدیران شرکت، حسابرس و کارکنان به نحو مناسبی روشن خواهد شد که این امر، کمک زیادی به شفافیت اطلاعاتی و حفظ حقوق سهامداران و ذی‌نفعان شرکت در مقابل یکدیگر می‌کند.

وی ادامه داد: در این لایحه سهام‌داران جزء از جایگاه ویژه‌‌ای برخوردار بوده و سهام‌‌دار عمده تنها تصمیم‌گیر اصلی شرکت نخواهد بود. به علاوه سهام‌داران جزء هم در هیات مدیره حضور خواهند داشت. همچنین نحوه نظارت هیات‌مدیره بر مدیر‌عامل، نحوه نظارت مجمع بر هیات مدیره، ترکیب هیات‌مدیره،‌ حضور شخص مالی در ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌‌های سهامی عام مشخص خواهد شد. وی گفت:‌ البته پیش از این یک همایش در زمینه راهبری شرکتی برگزار شده و کارهای پژوهشی نیز انجام و یک آیین‌نامه هم تهیه شده است. اما از آنجا که نیازمند بستر قانونی است در این احکام قید شده تا به مجلس ارسال شود.