دنیای اقتصاد- با گام‌هایی که شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون برداشته است، به نظر می‌رسد که امروز با کسب ۱۱واحد رشد، رقم ۹هزار واحد را رکورد زده و از آن عبور کند.این شاخص در حالی به شرایط یاد شده نزدیک می‌شود که سال گذشته را در رقم هفت هزارو ۹۶۶واحد به پایان رساند و بازدهی کل سال ۸۷ نیز معادل ۳/۱۱درصد منفی رقم خورد. این درحالی است که شاخص در همین مدت سپری شده از ابتدای سال جاری تاکنون، معادل همین بازدهی منفی را جبران و حتی از این مرز نیز عبور کرد. ثبت یک هزار واحد رشد شاخص از ابتدای سال

طعم شاخص ۹هزار واحدی!

گروه بورس - زهرا مجتهد: شاخص کل بورس تهران دوباره طعم رقم ۹هزار واحدی را می‌چشد.با گام‌هایی که این شاخص از ابتدای سال جاری تاکنون برداشته است، به نظر می‌رسد که امروز با کسب ۱۱واحد رشد، رقم ۹هزار واحد را رکورد زده و از آن عبور کند.

درحالی که همچنان مسائلی چون بحران اقتصادی جهانی، انتخابات ریاست‌جمهوری و فصلی بودن شرکت‌های تولیدی در سوددهی بر بورس تهران سایه افکنده است، اما شاخص بورس حرکت‌های دیگری از خود به نمایش گذاشته است. گویا شاخص کل با روند پیش‌رو قصد دارد طعم خوب شاخص همیشه مثبت را بچشد. به هر‌رو نشانه‌ها از ابتدای سال جاری حاکی از بازده ۸/۱۲درصدی به همراه رشد یک هزارو ۲۳واحدی برای این شاخص است که این بازدهی در بورس تهران یک بازدهی استثنایی محسوب می‌شود. شاخص کل روز گذشته با تاثیرپذیری از معاملات نمادهای «مخابرات ایران» ، «فولاد مبارکه» و «بانک ملت» توانست به رقم ۸۹۸۹ واحد قدم گذارد.این شاخص در حالی به شرایط یاد شده نزدیک می‌شود که سال گذشته را در رقم هفت هزارو ۹۶۶واحد به پایان رساند و بازدهی کل سال ۸۷ نیز معادل ۳/۱۱درصد منفی رقم خورد. این درحالی است که در همین مدت سپری شده از ابتدای سال جاری تاکنون معادل همین بازدهی منفی را جبران و حتی از این مرز نیز عبور کرد.

به همین دلیل است که پس از گذشت ۳۳روز کاری از فعالیت بورس، بازدهی ۸/۱۲درصدی در بورس تهران یک بازدهی استثنایی تلقی می‌شود. شاخص کل بورس تهران در اوایل امسال نیز حتی ۱۱واحد کاهش از رقم آخرین روز کاری ۸۷، یعنی هفت هزارو ۹۵۵واحد را تجربه کرد اما در مدت زمانی کوتاه، جهشی خیره‌کننده از خود نشان داد و به هشت هزار واحد در نیمه اول فروردین‌ماه رسید و از آن پس به جبران افت‌های گذشته، روند صعودی به خود گرفت. از نظر کارشناسان تکنیکال، چنانچه شاخص کل از مرز ۹هزار واحد بگذرد، به لحاظ تکنیکی در رقم ۹هزارو ۲۴واحد سطح مقاومتی دارد که در این صورت باید دید آیا شاخص کل عدد یاد شده را رد می‌کند یا به زیر ۹هزار واحد بازمی‌گردد.

این درحالی است که با رفتن افزایش شاخص به بالای ۹هزار واحد، تجربه ۲۳آذرماه ۸۷ را مشاهده می‌کند. به بیان دیگر این شاخص پس از گذشت ۵ماه امروز عدد ۹هزار واحدی را پیش‌رو دارد.از دلایل روند روبه رشد شاخص در روزهای اخیر نیز می‌توان به درگیر شدن نماد مخابرات ایران در ضوابط گره معاملاتی اشاره کرد.در مجموع فضای تشریح شده به شاخص کل کمک کرد تا در فاصله‌ای کوتاه، حرکتی خاص از خود بروز دهد.اگر این روال برای رشد شاخص ادامه پیدا کند، سطح مقاومت بعدی از لحاظ تکنیکال، عدد ۹هزارو ۵۰۰واحد است. به نظر می‌رسد طی هفته‌ها و روزهای آینده با اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی بورس از این مسائل متاثر شود و این موضوع را در حرکت شاخص نباید نادیده گرفت.

عکس: نگار متین‌نیا