گروه بورس - درپی درج گزارش «سه ماه قیمت‌سازی پالایش اصفهان» شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت جوابیه‌ای را به گروه بورس ارسال کرده است.

در متن این جوابیه آمده است: «عطف به مطالب مندرج در شماره ۱۷۷۲ مورخ ۲۶/۰۱/۱۳۸۸ آن روزنامه تحت عنوان «واکاوی پرونده یک سهامدار، سه ماه قیمت‌سازی پالایش اصفهان» خواهشمند است دستور فرمایید طبق قانون مطبوعات پاسخ این شرکت در اولین شماره همان صفحه انتشار یابد.

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت متعلق به صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت می‌باشد که بخش عمومی غیردولتی محسوب می‌شود. هدف این شرکت حداکثر کردن منافع سهامداران خود (بازنشستگان صنعت نفت) می‌باشد. لذا سعی گردیده که با استفاده از تحلیل‌های کارشناسی نسبت به خرید و فروش به موقع سهم اقدام نماید.

برخی از مطالب ذکر شده در مقاله، با عملکرد واقعی این شرکت مغایر است که به ذکر آنها می‌پردازیم:

۱ - در روز چهارشنبه ۱۹/۱/۸۸ به‌رغم صف خرید ۱۸میلیونی سهم شپنا هیچ‌گونه عرضه‌ای توسط این شرکت صورت نپذیرفت. چنانچه قصد سود بردن و آسیب رساندن به سهم را داشتیم، در همان روز اقدام عرضه‌ای معادل کل صف خرید می‌نمودیم.

۲ - در روز شنبه ۲۲/۱/۸۸ به‌رغم صف خرید ده میلیونی سهم شپنا باز هم عرضه‌ای از سوی این شرکت صورت نپذیرفت، در صورتی که در آن روزنامه عنوان شده که دو میلیون سهم را شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت عرضه و صف خرید را از بین برده است.

۳ - با عنایت به درصد پایین سهام شرکت در شپنا طبیعتا این شرکت نمی‌تواند نقش و منافع قابل توجهی در دستکاری قیمت سهام و کاهش ارزش آن داشته باشد.

۴ - در چند ماه گذشته که سهم شپنا دارای نوسانات چشمگیری بود، این شرکت هیچ‌گونه معامله‌ای اعم از خرید و فروش بر روی این سهام آن نداشته است، بنابراین نقشی در نوسانات قیمت آن نمی‌تواند داشته باشد.

۵ - عرضه سهام این شرکت در روز یکشنبه ۲۳/۱/۸۸ امری طبیعی است، چرا که هدف از خرید و فروش سهام غیربلوکی، کوتاه‌مدت بوده است.

۶ - چنانچه این شرکت قصد جلوگیری از رشد قیمت سهم را می‌داشت، طبیعی بود که قبل از شروع به رشد، سهم خود را عرضه می‌نمود.

۷ - ما نیز با نظرات شما در خصوص بازار سرمایه موافقیم که «چرایی نبود تحلیل در بورس تهران» ، «ایجاد شایعات برای ایجاد روند مثبت در بورس» ، «صف‌های خرید صوری برای ایجاد جو مثبت و افزایش قیمت سهم و دستکاری قیمت از سوی سهامدار عمده» و ... از مشکلات مبتلا به بورس تهران است. حل این مشکلات منوط به افزایش حجم و عمق بازار و حضور بیشتری از سرمایه‌گذاران است که امید است این امر با اتخاذ سیاست‌های کلان اقتصادی و سیاست‌گذاری صحیح صورت پذیرد.

توضیح دنیای اقتصاد: در وهله نخست به نظر می‌رسد آمار و ارقام ارائه شده در بندهای ۱و۲ پاسخ ارائه شده از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت نظر شخصی مدیران شرکت مزبور بوده یا از گزارش دیگری استخراج شده چرا که در هیچ بخشی از گزارش مزبور به اطلاعات عددی و تاریخی ذکر شده اشاره نشده است. همچنین هر سهامداری اعم از صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در هر لحظه می‌تواند هر یک از سهام تحت تملک خود را به فروش رساند و به نظر می‌رسد سهامداران خرد نمی‌توانند نقشی در قیمت‌سازی سهام شرکت‌ها داشته باشند که این موضوعات بر هیچ شخصی از جمله خبرنگاران سرویس بورس این روزنامه پوشیده نیست. در عین حال در این گزارش حق سهامداران در خرید یا فروش سهام با هر نیتی نفی نشده است. در نهایت اینکه صندوق نفت در آخرین بند پاسخ خود به طور کلی موارد اشاره شده در گزارش روزنامه دنیای اقتصاد را مورد تایید قرار داده است.