مصطفی باتقوا

در بند ۱۲ ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده چنین آمده است:

خدمات حمل نقل عمومی‌‌‌و مسافری درون و برون شهری، جاده‌‌ای، ریلی، هوایی و دریایی از مالیات بر ارزش افزوده معاف می‌‌‌باشد. همانگونه که در بند فوق ملاحظه می‌‌‌شود با عنایت به دو کلمه عمومی‌‌‌ و مسافری، کل خدمات حمل ونقل مشمول معافیت قرار می‌‌‌گیرد. اما بنا به اظهارات معاونت فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی کشور در سمینار مالیات بر ارزش افزوده، نامبرده، خدمات حمل نقل باری را مشمول مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرده، همچنین با توجه به استعلام‌های به عمل آمده از معاونت مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور‌‌،نیز چنین بیان شده معافیت بند ۱۲ ماده ۱۲ تنها در خصوص خدمات حمل و نقل مسافری موضوعیت دارد و معافیت یادشده قابل تسری به خدمات حمل‌ونقل بارو کالا نیست.

با توجه به اینکه متن قانون‌‌، فصل‌الخطاب است‌‌، اظهار نظر مقامات فوق نمی‌‌‌تواند ملاک باشد و بنا به اظهارات مقامات فوق‌‌، کلمه «و»که بین عمومی‌‌‌و مسافری آمده است،اضافه است.

نظر به اینکه public transportation حمل‌و نقلی است که در اختیار عموم مردم است مثل اتوبوس و قطار و ... بنابراین این اشکال ایجاد می‌‌‌شود حمل و نقل بار که یک فعالیت کاملا خصوصی و اقتصادی است خودش را مستحق دریافت این معافیت می‌‌‌داند.

نتیجه: اگر چه با توجه به فلسفه حاکم بر قانون مالیات بر ارزش افزوده‌‌، قطعا خدمات حمل و نقل باری نمی‌‌‌تواند جزو معافیت‌های قانون فوق باشد، با این وجود اخذ استفساریه از مجلس شورای اسلامی ‌‌‌در این خصوص الزامی‌‌‌است.

حسابدار رسمی-حسابدارمستقل