ایرنا - عضو هیات عامل و معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌‌سازی گفت: بیش از ۴۰‌‌میلیون نفر با دریافت سهام عدالت وارد بازار سرمایه کشور می‌‌‌شوند.

«مهدی عقدایی» با اشاره به شیوه‌‌های واگذاری که در قانون برای اجرای خصوصی‌‌سازی در نظر گرفته شده است،‌ افزود: واگذاری سهام عدالت که از حدود دو سال پیش آغاز شده یکی از شیوه‌‌های واگذاری سهام به بخش خصوصی است.

وی اظهار داشت: در قانون جدید پیش بینی شده که ۴۰ درصد سهام شرکت‌‌های صدر اصل ۴۴ به مشمولان طرح واگذار شود.

عقدایی با بیان آنکه واگذاری سهام عدالت در دولت نهم مطرح شده است، گفت: از آنجا که با اجرای خصوصی‌‌سازی باید سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به ۲۵ درصد افزایش یابد این طرح زمینه تحقق آن را نیز فراهم کرد.

معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی سازی، تصریح کرد: براساس قانون این سازمان موظف است تا سال پایانی برنامه چهارم توسعه( پایان سال ۸۸) سهام تمام شرکت‌‌های غیراصل ۴۴ را واگذار کند.

وی پیش‌بینی کرد: تا پایان سال جاری تمام شرکت‌‌های غیرصدر اصل ۴۴ حداقل آماده‌‌سازی و عرضه شوند.

به گفته وی، سازمان خصوصی‌‌سازی از سال ۱۳۸۰ که مسوولیت واگذاری سهام دولتی را برعهده گرفته تا پایان سال گذشته حدود ۲۰۰ شرکت را به صورت بلوکی به بخش خصوصی واگذار کرده که از این تعداد ۱۱۰ شرکت در طول فعالیت دولت نهم واگذار شده است. بیش از ۵۰ درصد واگذاری‌‌ها تنها به بخش خصوصی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: ‌با احتساب بخش عمده‌ای از سهام‌‌های واگذاری بابت رد دیون دولت و سهام عدالت به مشمولان، در مجموع حدود ۸۰ درصد واگذاری‌‌های کل دولت‌‌های مختلف توسط دولت نهم انجام شده است.