ریخت وپاش سیستم دولتی، قیمت کالاهای تولیدی را افزایش داده است

مهر - مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی با بیان اینکه در سیستم دولتی به دلیل «ریخت و پاش‌ها»، قیمت تمام شده کالاها بالا است، گفت: بر همین اساس قیمت کالاهای تولید شده در سیستم دولتی گران‌‌تر از بخش خصوصی است.

غلامرضا حیدری کردزنگنه در خصوص اجرای الگوی مصرف در دو بخش دولتی و خصوصی گفت: هدف خصوصی‌‌سازی افزایش بهره‌وری در اقتصاد و رقابتی کردن اقتصاد است، لازمه رقابت در بازارهای داخلی و بین‌‌المللی نیز کاهش هزینه‌‌ها و افزایش کیفیت کالاها و خدمات و ارزان بودن قیمت کالاها است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی کاهش هزینه‌‌ها را باعث رقابتی کردن بازار دانست و تصریح کرد: در سیستم دولتی به دلیل ریخت و پاش‌ها، قیمت تمام شده کالاها بالا است و کالاهای تولید شده در سیستم دولتی گران‌‌تر از بخش خصوصی است، زیرا کنترل هزینه‌‌ها همچون بخش خصوصی انجام نمی‌‌‌شود.

وی بالا بودن قیمت کالاهای تولید بخش دولتی را باعث کاهش سود، بهره‌وری و بازدهی عنوان کرد و افزود: شرکتی که فاقد این فاکتورها باشد، مجبور به کاهش تولید و تعدیل نیرو می‌‌‌شود و مصرف و هزینه‌‌های بی‌رویه نیز باعث

آسیب رساندن به بخش تولید، اقتصاد، صادرات و غیره خواهد شد. کرد زنگنه با اشاره به کنترل هزینه‌‌ها و افزایش بهره‌وری و رقابت در بخش خصوصی اظهارداشت: رشد و توسعه هر کشور به عواملی همچون سرمایه‌‌گذاری، تکنولوژی و فرهنگ‌‌سازی بستگی دارد، همچنین باید روش‌های الگوی مصرف را آموزش دهیم؛ زیرا این روش می‌‌‌تواند بر مصرف عمومی‌‌‌تاثیر گذار باشد.

وی یارانه‌‌ها را یکی از عواملی که باعث مصرف بی‌رویه و ریخت و پاش‌ها می‌‌‌شود، ذکر کرد و گفت: حذف تدریجی یارانه‌‌ها و به عبارتی هدفمند کردن آنها می‌‌‌تواند در اصلاح الگوی مصرف موثر باشد. مدیرعامل سازمان خصوصی‌‌سازی بر رعایت الگوی مصرف بر اساس استانداردها تاکید کرد و گفت: با اجرای این برنامه می‌‌‌توان در بسیاری از موارد از مصارف بی‌رویه جلوگیری کرد که با این امر به اقتصاد کشور کمک خواهد شد.