استفاده از بازارگردان برای بازاردومی‌ها اجباری ‌می‌شود

ایسنا - با آغاز سال جدید و رو به رشد بودن بازار، تقاضا برای راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک و بزرگ افزایش یافته و طی چند ماه آینده تعداد این صندوق‌ها افزایش می‌یابد.

دکتر قاسم محسنی دمنه ـ معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادارـ از افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کوچک و بزرگ در سال جاری خبر داد و گفت: در شش ماه دوم سال گذشته به دلیل وقوع بحران، تقاضا برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری کاهش یافت ولی با شروع سال جدید و رشد بازار، دوباره تقاضاهای جدید برای صندوق‌های کوچک و بزرگ مطرح شد بنابراین در شش ماه اول سال تاسیس صندوق‌های جدید سرمایه‌گذاری در ابعاد کوچک و بزرگ را در بازار خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: بخشی از تقاضاها به صورت غیررسمی و بر اساس مطالبات تلفنی صورت گرفته است ولی در آینده نزدیک انتظار داریم دو صندوق بزرگ و یک صندوق کوچک راه‌اندازی شود. وی با بیان اینکه در صورت روبه رشد بودن بازار، مشکلی برای تقاضا وجود ندارد، از جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این صندوق خبر داد و گفت: در حال حاضر ایرانی‌هایی که امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی را دارند متقاضی تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری‌ هستند و تقاضای آنها در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: اگر سرمایه‌گذاران خارجی نیز از طریق این صندوق‌ها وارد شوند سازمان بورس به آنها مجوز داده و مطابق آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی با آنها برخورد می‌شود و آنها ملزم به رعایت آیین‌نامه هستند. معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس در ادامه از اجباری شدن استفاده از بازار گردان در بازار فرابورس، صندوق‌های زمین و ساختمان و بازار دوم بورس خبر داد و گفت: طبق دستورالعمل پذیرش استفاده از بازارگردان در برخی بازارهای فرابورس و صندوق‌های زمین و ساختمان اجباری است و بدون بازارگردان اجازه تاسیس و مجوز به آنها داده نمی‌شود. وی در ادامه با بیان اینکه پس از تصویب دستورالعمل بازارگردانی در سال گذشته تقاضایی برای عملی شدن آن ارائه نشده است، اعلام کرد: با تصویب این دستورالعمل کلیه امکانات و حمایت‌های سازمان بورس در این خصوص اعمال شده و کارمزد سازمان برای بازارگردان و نیز۹۰ درصد کارمزد شرکت بورس حذف شد همچنین قرار دادن ایستگاه معاملاتی رایگان و افزایش دامنه نوسان و حذف حجم مبنا از اقدامات انجام شده برای بازارگردان است.