بهروز رزم‌آزما

۸میلیون ریال از معافیت سالانه حقوق کارکنان بخش غیردولتی به موجب بخشنامه صادره سازمان امور مالیاتی کسر شد و سقف معافیت مالیاتی آنها از مبلغ ۵۰میلیون ریال به ۴۲میلیون ریال کاهش یافت، این در حالی است که... قانون‌گذار مفاد ماده (۸۴) و (۸۵) قانون مالیات‌های مستقیم را به موجب جزء ۴ و ۵ بند ب ماده ۱۱ قانون بودجه کل کشور ۱۳۸۸ را تغییر داده و سقف مالیاتی کلیه حقوق‌بگیران و به تبع آن صاحبان مشاغل را به مبلغ ۵میلیون ریال افزایش داده است.

بدین ترتیب از هر شخص حقوق‌بگیر مشمول بخش غیردولتی حداقل سالانه ۲/۱میلیون ریال مالیات اضافی اخذ شده و وصولی‌های دولت ۲۴۰۰میلیارد ریال افزایش می‌یابد، این مالیات مازاد ناشی از نقصان بخشنامه صادره در ارتباط با قانون بودجه است. دلایل و شواهد این امر به قرار ذیل است:

۱ - مبنای تعیین معافیت از پرداخت مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران شامل بخش دولتی و غیردولتی به موجب ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۸۰ قانون نظام هماهنگ حقوق کارکنان دولت بوده که با لغو آن، قانون خدمات کشور جایگزین شده، بنابراین قانون‌گذار مفاد ماده مزبور را در راستای این قانون قرار داده است.

۲ - مبنای اعمال نرخ مالیات حقوق به موجب ماده (۸۵) قانون مالیات‌های مستقیم تعیین شده و حقوق مشمول مالیات حقوق بخش دولتی بر مبنای (۱۰درصد) و بخش غیردولتی تا مبلغ ۴۲میلیون ریال برمبنای فوق و نسبت به مازاد نرخ‌های ماده (۱۳) قانون مورد اشاره بوده که در سال ۱۳۸۰ مصوب شده اما سقف مزبور به موجب قانون بودجه اصلاح و به مبلغ ۵۰میلیون ریال افزایش یافته، در صورتی که بخشنامه سازمان امور مالیاتی حاکی از این امر نیست در نتیجه سازمان مزبور مطالبه مالیات از سقف معاف حقوق را دارد.

۳ - معافیت صاحبان حرف و مشاغل (بخش غیردولتی) در اجرای ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم برمبنای ماده ۸۴قانون یاد شده در سال ۱۳۸۰مصوب شده که با اصلاح آن و تصویب قانون بودجه، سقف معافیت از مالیات بر درآمد آنها نیز افزایش یافته است، اما با توجه به مفاد بخشنامه صادره آنها نیز در شمول استفاده از معافیت اخیر قرار نگرفته و مکلف به پرداخت مالیات مازاد هستند.

بنابراین با عنایت به اینکه سازمان امور مالیاتی مجری مصوبات قانونی مرجع قانون‌گذار بوده و بخشنامه‌های صادره نیز در راستای قوانین صادر می‌شود، بذل توجه به ماده ۸۴قانون مالیات‌ها و جزء بند ب ماده ۱۱ قانون بودجه مورد انتظار است. مفاد قوانین پیشگفته که موجب افزایش سقف مالیاتی بخش غیردولتی شده به قرار ذیل است: (ماده ۸۴قانون مالیات) تا میزان یکصد و پنجاه برابر حقوق مبنای جداول ماده یک قانون نظام هماهنگ کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۰ - درآمد سالانه مشمول مالیات حقوق کلیه حقوق‌بگیران از جمله کارگران مشمول قانون کار از یک یا چند منبع از پرداخت مالیات معاف می‌شود.

(بند ب ماده ۱۱قانون بودجه) سقف مالیاتی موضوع مفاد ماده (۸۴) و (۸۵) قانون مالیات‌های مستقیم برای سال ۱۳۸۸ مبلغ ۵۰میلیون ریال است.

حسابدار رسمی