پرونده مشروطی‌ها اردیبهشت‌ماه بسته می‌شود

عکس‌ها: نگار متین‌نیا

فارس - مدیرعامل شرکت بورس تهران سود خالص تحقق یافته سال گذشته این شرکت را ۷۲میلیاردو ۷۸۱میلیون تومان اعلام کرد.

«حسن قالیباف‌اصل» گفت: براساس صورت‌های مالی سال ۸۷، سود خالص شرکت بورس ۷۲میلیاردو ۷۸۱میلیون تومان است که به ازای هر سهم مبلغ ۴۸۵ریال سود تعلق می‌گیرد. وی درباره سیاست تقسیم سود نیز گفت: پیش‌بینی هیات‌مدیره برای رقم سود در ابتدای سال معادل ۳۳۶ریال بود که تصمیم داشتیم از این رقم ۲۰۰ریال را بین سهامداران تقسیم کنیم. بنابراین باید رقم محقق شده جدید را مجمع تصمیم‌گیری کند.

به گفته وی زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت بورس نیز بعد از نهایی شدن گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت مشخص خواهد شد.

چند اولویت برای ۸۸

وی درباره اولویت‌‌های کاری سال۸۸ شرکت بورس گفت: افزایش شفافیت و الکترونیکی کردن سیستم خرید و فروش سهام از برنامه‌های مهم و اساسی است که با همکاری سازمان بورس، شرکت‌ مدیریت فناوری و کانون کارگزاران پیگیری خواهد شد.

قالیباف اصل به دیگر اولویت‌های کاری شرکت بورس در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: آموزش به شرکت‌های پذیرفته شده در بورس با هدف بهبود گزارش‌‌گری مالی و ارتقای کیفیت افشای اطلاعات و با اجرایی کردن آیین‌نامه راهبری شرکت و نظام روابط سرمایه‌گذاری در سال جاری، تشویق ناشران برای حضور در بورس با همکاری کانون کارگزاران، کارآمدتر کردن فرآیند عرضه‌های اولیه و بهبود شفافیت اطلاعات و ارتقای ساز و کار کشف قیمت با همکاری موثر موسسات تامین سرمایه از جمله اهداف مد نظر شرکت خواهد بود.

پرونده مشروطی‌ها را می‌بندیم!

مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به دیگر سوال مطرح شده در خصوص تعیین تکلیف ۲۴ شرکت مشروط حاضر در بازار دوم که باید تا پایان سال گذشته شرایط ادامه‌ حضور خود را در بورس مشخص می‌کردند، توضیح داد: هر ساله تا پایان اردیبهشت ماه شرایط ادامه حضور تمام ۳۴۶ شرکت در تابلوهای معاملاتی از جمله ۲۴ شرکت مشروط بازار دوم و تغییر طبقه‌بندی بررسی شده و جهت تصمیم‌گیری نهایی به هیات پذیرش ارسال می‌شود.

یک شروع ۱۴۵واحدی!

قالیباف اصل درباره شرایط بازار سرمایه در سال جاری نیز گفت: بازار سهام در حالی شروع مناسبی را در ابتدای سال جاری داشت به‌صورتی که آخرین آمار معاملات سال جاری نشان می‌دهد که افراد حقیقی ۷۵درصد خریدار و فقط ۵۰ درصد فروشنده بوده‌اند و شاخص در طی هفته نخست ۱۴۵ واحد افزایش یافته است که امیدوارم این روند استمرار داشته باشد.

سود ۸۸ در انتظار تصویب سازمان

قالیباف اصل در خصوص بودجه و سود سهام سال جاری شرکت بورس نیز خاطرنشان کرد: بودجه و ESP سال ۸۸ به‌منظور بررسی به سازمان بورس و اوراق بهادار (سبا) ارسال شده اما هنوز جوابی در این خصوص داده نشده است لذا بعد از پذیرش آن در سازمان بودجه و سود سال ۸۸ شرکت اعلام خواهد شد.

مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه کشور در خصوص سند راهبردی بورس بیان کرد: سند راهبردی بورس در سال جاری بازنگری و پس از تایید هیات مدیره و سبا نهایی خواهد شد.

کمی هم با شاخص‌های جدید

وی در خصوص به‌کارگیری شاخص‌های جدید اظهار داشت: شاخص‌های جدید براساس معیار سهام شناور آزاد طراحی و به‌صورت آزمایشی در حال محاسبه است که پس از تایید جهت استفاده بازار سرمایه ارائه عمومی خواهد شد.