سنا- کاهش فروش صکوک در GCC یکی از مهم‌ترین اخبار بازارهای مالی کشورهای عربی در هفته گذشته بود.

توقف معاملات ۳۶ شرکت کویتی، حمایت عربستان از آمریکا جهت مقابله با بحران اقتصادی، برنامه چهارصد‌‌میلیارد دلاری احیای اقتصادی عربستان، تصویب بودجه ۱/۱۱‌‌میلیارد دلاری بحرین و عدم تضمین احیای اقتصادی امارات در ۲۰۰۹ از مهم ترین خبرهای این بازارها بودند.

توقف معاملات ۳۶ شرکت کویتی

پس از عدم ارسال گزارش کامل سالانه ۳۶ شرکت پذیرفته شده در بورس کویت، دادوستد سهام این شرکت‎ها به حالت تعلیق درآمد. این بورس به ۵۳ شرکت دیگر نیز به همین علت اخطار داد. از جمله این شرکت‎ها می‎توان به شرکت‎های مطرح Global Investment House، بزرگ‌ترین شرکت تامین سرمایه این کشور و Investment Dar اشاره کرد.

حمایت عربستان از آمریکا جهت مقابله با بحران اقتصادی

محمد الجاسر، مدیرکل بانک مرکزی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور تعهدات خود را نسبت به وابستگی به دلار مورد تاکید مجدد قرارداده و از راهبرد دولت آمریکا در رابطه با بحران جهانی اقتصاد پشتیبانی خواهد کرد.

برنامه چهارصد‌‌میلیارد دلاری احیای اقتصادی عربستان

عربستان سعودی به عنوان بخشی از برنامه احیای اقتصادی حدود ۴۰۰‌‌میلیارد دلار در صنایع زیرساخت و سایر پروژه‎ها سرمایه‎گذاری می‎کند. این اعلان توسط وزیر دارایی عربستان و در حاشیه اجلاس ۲۰- G در لندن صورت گرفت. ابراهیم العصاف گفت که این کشور ده درصد از تولید ناخالص ملی خود را جهت اختصاص به این برنامه‎ها در سه سال آینده اختصاص داده است.

همچنین وی در همین نشست هشدار داد که اعلام محدودیت واردات از کشورهای در حال توسعه باعث تشدید بحران مالی جهانی خواهد شد.

تاخیر در معرفی پول واحد GCC

یکی از مسوولان ارشد «شورای همکاری خلیج فارس (GCC)» اعلام کردکه تاریخ نهایی اعلام شده جهت معرفی ارز مشترک GCC دوباره به تعویق خواهد افتاد. پیش‌تر، سال ۲۰۱۰ برای این منظور در نظر گرفته شده بود؛ اما تاریخ جدیدی اعلام خواهد شد. خروج عمان از این برنامه یکی از علل تاخیر به شمار می‌رود.

تصویب بودجه ۱/۱۱‌‌میلیارد دلاری بحرین

پس از هفته‎ها مذاکره بین اعضای مجلس بحرین، این کشور بودجه دو ساله به میزان ۲/۴‌‌میلیارد دینار بحرین (۱/۱۱‌‌میلیارد دلار) را تصویب کرد.

کاهش GDP بحرین

گزارش جدید Global Investment House حاکی از کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP) بحرین به سه درصد به علت تاثیر بحران مالی جهانی و کاهش بهای نفت است.

ارزش دو تریلیون دلاری اقتصاد GCC

گزارش Economist Intelligent Unit نشان می‎دهد که اقتصاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) تا سال در۲۰۲۰ مجموع به دو تریلیون دلار بالغ می‎شود.

کاهش فروش صکوک در GCC

رییس بخش عملیاتی آسیایی «اتاق مالی کویت» پیش‎بینی کرده است که فروش اوراق قرضه اسلامی (صکوک) در سال ۲۰۰۹ و در GCC به علت رکود جهانی در مقایسه با ۲۰۰۸ کاهش یابد. سلمان یونس گفت که اکثر صکوک‎های منتشره جدید طی دو سال آینده در GCC عمدتا به ارز محلی، و نه به صورت دلار خواهند بود. به گزارش «استاندارد اند پورز» ارزش صکوک منتشره در سطح جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی با ۵۶ درصد کاهش نسبت به سال ماقبل به ۹/۱۴‌‌میلیارد دلار رسید.

افزایش نیروی کار در خاورمیانه

بانک جهانی گزارش داد که تا سال ۲۰۵۰، نیروی کار اروپا ۶۶‌‌میلیون نفر کاهش دارد، اما نیروی کار منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به میزان ۴۰‌‌میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

کاهش امنیت شغلی در GCC

اطمینان مصرف‎کننده در سطح خلیج فارس کاهش یافته و ۴۱ درصد از تجار این منطقه اعتقاد دارند که وضع اشتغال در سال جاری بسیار بدتر خواهد شد. پاسخ‎دهندگان آماری به این پرسش از کشورهای کویت و امارات بیش از دیگر کشورها از خود ناامیدی ابراز کردند و ۴۹ درصد از آنها موقعیت اشتغال را وخیم‌تر ارزیابی کردند.

اطمینان مصرف‎کنندگان نیز برای چهارمین فصل پیاپی کاهش یافت. این تحقیقات که توسط موسسه‎های Bayt and YouGov صورت گرفت نشان داد که تنها ۲۵ درصد از اماراتی‎ها به رشد اقتصادی در سال آینده اعتقاد دارند.

برنامه پشتیبانی اقتصادی امارات

سلطان بن ناصر السویدی، دبیرکل بانک مرکزی امارات گفت که این کشور همچنان در حال طراحی برنامه پشتیبانی اقتصادی است‌‌؛ اما به دنبال کاهش فوری نرخ بهره نیست. دولت این کشور هنوز نسبت به خرید سبد بانکی تصمیم نگرفته گرچه برخی الزامات مربوط به کمک به وام‎دهندگان را در نظر گرفته است.

توقف رشد اقتصادی امارات در ۲۰۰۹

گزارش رویترز از ۱۴ اقتصاددان حاکی از پیش‎بینی توقف رشد GDP در امارات در سال ۲۰۰۹ - یعنی صفر درصد- و رشد اندک GDP عربستان به میزان تنها ۳/۰درصد است. کاهش سرمایه‎گذاری و کاهش درآمدهای حاصل از صادرات و مصرف از عوامل کلیدی این کاهش عنوان شده است. انتظار می‎رود درآمد حاصل از صادرات هیدروکربن در سال ۲۰۰۹ با ۵۶ درصد کاهش به ۲۵۰‌‌میلیارد دلار برسد.