ایلنا - دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و غیرمالی به خریداران سهام شرکت‌ها، به مراجع مربوطه ابلاغ شد.

دستورالعمل نحوه اعمال مشوق‌های مالی و غیرمالی به خریداران سهام شرکت‌ها که توسط شورای عالی اجرای سیاست‌‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در جلسه مورخ ۲۷/۱۱/۱۳۸۷ تصویب شده است، به مراجع مربوطه ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی (دبیرخانه شورای عالی اجرای سیاست‌های اصل ۴۴) ضمن اعلام این خبر افزود: این دستورالعمل مشتمل بر (۱۱) ماده به استناد تبصره (۱) ماده (۱۶) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، بنا به پیشنهاد هیات واگذاری و پس از تصویب در شورای مورد نظر از سوی وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان دبیر شورای یادشده به کلیه مراجع ذی‌ربط ابلاغ شده است و به موجب آن هیات واگذاری مکلف است از این پس به خریداران سهام کنترلی شرکت‌هایی که حاضر به افزایش تعداد کارکنان شرکت‌های مورد خریداری در دوره پس از خرید باشند، انواع مشوق‌های مالی و یا غیر مالی اعطا کند.

همچنین بر این اساس، آن دسته از خریداران سهام که نیروهای مازاد شرکت‌ها را آموزش داده و در سایر واحدها به کار بگیرند هم می‌توانند از تسهیلات این دستور العمل بهره‌مند شوند و برای این منظور خریداران ‌باید برنامه کتبی حفظ و افزایش سطح اشتغال و باز آموزی کارکنان را به سازمان خصوصی‌سازی ارائه کنند.

خانی اظهار داشت: از این به بعد مشوق‌های موضوع این دستورالعمل در آگهی‌های فروش سهام شرکت‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی درج خواهد شد و به اطلاع کلیه متقاضیان خرید سهام خواهد رسید.

همچنین سازمان خصوصی‌سازی به موجب این دستورالعمل مکلف است هنگام واگذاری شرکت‌ها، اندازه شرکت‌های قابل واگذاری را بر اساس ارزش سهام یا تعداد کارکنان آن تعیین و طبقه بندی کند و خریداران نیز بر اساس همین معیار طبقه بندی شرکت‌ها از مشوق‌های مالی همچون تخفیف در اصل ثمن معامله، کاهش سود فروش اقساطی و تمدید دوره پرداخت اقساط برخوردار خواهند شد.

وی اظهار امیدواری کرد: بر اساس انواع مشوق‌‌های مالی و غیر مالی و تخفیف‌های پیش‌بینی شده برای خریداران سهام در قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل(۴۴) قانون اساسی و برخی مقررات اجرایی آن از جمله مفاد این دستور العمل در سال ۱۳۸۸، رغبت و انگیزه هرچه بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران بخش‌های غیردولتی برای خرید سهام شرکت‌های دولتی و متعلق به دولت به وجود آید و رقابت اشخاص برای خرید شرکت‌ها افزایش یابد.

او در خاتمه یاد آور شد: کلیه اطلاعات لازم در خصوص مصوبات قانونی مربوط به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی قابل دسترس علاقه‌مندان و فعالان اقتصادی است.