موج- معیار رتبه‌بندی شرکت‌های کارگزاری اعلام شد در رتبه‌‌بندی کارگزاران بورس دفاتر شرکت کارگزاری، سرمایه پرداخت شده، تالار اختصاصی- شعبه و نمایندگی فعال، پرسنل دارای گواهی نامه، سایر پرسنل، قابلیت‌‌های سیستم کارگزاری، قابلیت سایت اینترنتی، پذیرش و اجرای درخواست‌‌های الکترونیکی مشتریان، قابلیت‌‌های سیستم حسابداری، معاملات غیر بلوک، تعداد مشتریان و امتیاز اعطایی توسط کانون از جمله معیارهایی است که کارگزاران با دارا بودن آنها از حداکثر رتبه ۱۸۰ و حداقل ۴۱ را کسب می‌‌‌کنند.

از سوی دیگر سبد گردانی، صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت، مشاوره پذیرش، معاملات بلوکی، گواهی نامه‌‌های سازمانی، تخلفات کارگزاری نیز به عنوان معیارهای تشویقی و تنبیهی از سوی سبا(سازمان بورس واوراق بهادار ) در نظر گرفته شده است که مجموع ۶۰ امتیازتشویقی و تنبیهی را تشکیل می‌‌‌دهد.

بر اساس دستورالعمل رتبه‌‌بندی کارگزاران، درصورتی که امتیاز شرکتی کمتر از حداقل‌‌های تعیین شده باشد فعالیت آن شرکت به مدت ۲۰ روز کاری تعلیق می‌شود.

در این صورت مرجع رسیدگی می‌‌‌تواند برای شرکت کارگزاری مهلتی را برای کسب حداقل امتیازهای تعیین شده در نظر بگیرد ودر صورت عدم احراز حداقل امتیازهای لازم مرجع رسیدگی می‌‌‌تواند مجوز فعالیت شرکت کارگزاری را لغو یا مهلت دیگری را در نظر گیرد.

یادآور می‌شود که جمع مهلت‌‌های تعیین شده توسط مرجع رسیدگی از شش ماه تجاوز نخواهد کرد.

در این رابطه حسین خزلی خرازی دبیرکل کانون کارگزاران به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: این رتبه‌بندی براساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس صورت خواهد گرفت که در تاریخ ۱۵/۱/۸۸ به کارگزاران ابلاغ شده و از تیرماه جاری قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: کارگزاران می‌توانند با انجام تغییراتی جزئی در شرکت‌های خود، حداقل امتیاز لازم را کسب کنند و کانون کارگزاران نیز به آنها کمک خواهد کرد تا شرایط خود را بهبود بخشند.

خزلی توضیح داد: حدود ۳۰شرکت کارگزاری دارای سایت اینترنتی نیستند، اما می‌توانند به راحتی آن را ایجاد کنند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود همه کارگزاران بتوانند از حداقل‌های لازم برخوردار شوند.