مجوز اولین صندوق زمین و ساختمان صادر می‌‌شود

گروه بورس - رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس از صدور مجوز فعالیت اولین صندوق زمین و ساختمان تا پایان سال خبر داد.

«رضا کیانی» در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از آخرین مراحل صدور مجوز فعالیت صندوق‌های زمین و ساختمان سوال کرده بود، گفت: چندین درخواست را از سوی متقاضیان دریافت مجوز فعالیت داشته‌ایم که هیات‌مدیره سازمان موافقت اصولی خود را برای دو درخواست اعلام کرده است.وی ادامه داد:‌امیدواریم تا قبل از پایان سال جاری، مراحل نهایی صدور مجوز انجام شود تا شاهد آغاز فعالیت اولین صندوق زمین و ساختمان باشیم.وی در مورد میزان سرمایه ثبتی لازم و نحوه پذیره‌نویسی این صندوق‌ها گفت: میزان سرمایه مشخص برای این صندوق‌ها وجود ندارد، بلکه نحوه کار این صندوق‌ها به این شکل است که ابتدا یک پروژه ساختمانی مشخص و بعد از تهیه طرح توجیهی و مراحل اولیه کار، واحدهای سرمایه‌گذاری این طرح به مردم عرضه می‌شود. در نهایت هم مبلغ جمع‌آوری شده حاصل از فروش واحدها، صرف ساخت پروژه ساختمانی می‌شود.

وی ارکان صندوق‌ها را در دو بعد عنوان کرد و گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان دارای دو رکن نظارتی و اجرایی هستند که با دسته‌بندی‌ها و سلسله مراتب خاصی که در دستورالعمل آن‌ها آمده، فعالیت خود را ادامه خواهند داد.

وی در مورد حضور شرکت‌های بورسی در میان متقاضیان دریافت مجوز نیز اضافه کرد: همان‌گونه که ذکر آن رفت، این صندوق‌ها دارای ارکان متعددی هستند که ممکن است در برخی ارکان آن شرکت‌های بورسی نیز حضور داشته باشند.

حضور صندوق‌‌ها در سایت «سازمان»

کیایی در ادامه در مورد اقدامات انجام شده درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در سهام هم گفت: در تلاش هستیم که قبل از شروع سال جدید، شرایطی را فراهم کنیم که بخش مستقلی برای نمایش آخرین وضعیت صندوق‌های سهام در سایت رسمی سازمان بورس ایجاد شود.

وی افزود: با راه‌اندازی این بخش از این بعد، سرمایه‌گذاران می‌توانند با مراجعه به سایت www.seo.ir آخرین میزان خالص ارزش دارایی‌های صندوق‌‌ها (NAV) را البته با یک روز تاخیر مورد بررسی و تحلیل قرار دهند.

هیچ شکایتی از صندوق‌ها نداشتیم!

رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس به سرمایه‌گذاران توصیه کرد:‌اگر شکایت یا اعتراضی به نحوه عملکرد مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام دارند، می‌توانند به اداره امور نهادهای مالی سازمان مراجعه و با طرح شکایت خود به این بخش، مشکل و اعتراض خود را پیگیری کنند.

وی در مورد نحوه بررسی شکایت‌ها در این واحد گفت: بعد از دریافت شکایت، بررسی‌های اولیه از سوی این اداره انجام می‌شود و اگر مساله در بررسی‌های اولیه قابل حل نبود، پیگیری‌های کامل‌تر انجام خواهد شد.

وی در مورد میزان یا تعداد شکایت‌های صورت گرفته سرمایه‌گذاران از نحوه فعالیت صندوق‌ها گفت: خوشبختانه تاکنون حتی یک مورد شکایت هم از عملکرد صندوق‌ها دریافت نکرده‌ایم و این امر در وهله اول بیانگر سلامت فعالیت صندوق‌ها و در مرحله دوم نیز نمایانگر نظارت مناسب سازمان بر عملکرد صندوق‌ها است.

«کیانی» در خصوص صدور مجوز جدید برای صندوق‌های سهام گفت: درخواست‌هایی به دست ما رسیده، ولی تا قبل از نهایی شدن مراحل کار نمی‌توانیم نام یا تعداد درخواست‌ها را مطرح کنیم.