پرداخت وجه نقد به جای سهام «مبارکه» به صادرکنندگان

از «دنیای اقتصاد» در مراسم اختتامیه نمایشگاه بورس تجلیل شد

گروه بورس- علیرضا باغانی: مسوولان، فعالان و کارشناسان بازار سرمایه ظهر روز گذشته گرد هم آمدند تا به مهمترین رویداد سمبلیک بازار سرمایه خاتمه دهند.

به گزارش خبرنگار ما، دومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی پس از ۴روز فعالیت، روز گذشته طی مراسمی به کار خود پایان داد. نمایشگاهی که در آن شمار شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته به بیش از دو برابر افزایش یافته بود.

دکتر قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در آیین پایانی این نمایشگاه طی سخنانی خواستار توجه به مقوله آموزش در بازار سرمایه شد و افزود: تمام ارکان بازار باید تلاش کنند که سطح دانش مالی همه فعالان حاضر در بورس ارتقا یابد، ضمن این که باید این واقعیت را هم درنظر داشت که بازارهای ما به هم پیوسته هستند که برای ارتقا، نیاز به دانش مالی اعضا و همچنین تغییر مدل فکری دارند.

وی تاکید کرد: شفافیت در بازار سرمایه باید به عنوان یک اولویت درنظر گرفته شود و مبنای بسیاری از فعالیت‌ها در بورس باید براساس کار کارشناسی باشد.

وی با اشاره به اهمیت ورود شرکت‌ها به بورس گفت: عقیده ما این است که از شرکت‌هایی که در آستانه ورود به بورس قرار دارند، باید حداکثر اطلاعات دریافت شود و در امیدنامه این شرکت‌ها باید اطلاعات بیشتری ارائه شود.

وی فعال‌تر شدن شرکت‌های تامین سرمایه و گسترش تحلیل‌گری توسط کارگزاری‌ها را از جمله اقداماتی دانست که بازار سرمایه به آن‌ها نیازمند است.

دکتر حسن قالیباف اصل، مدیرعامل شرکت بورس، همچنین ضمن تقدیر از فعالان بازار سرمایه و شرکت‌کنندگان گفت: این نمایشگاه فرصتی بود تا فعالان بازار سرمایه دور هم جمع شده و بتوانند با توانمندی‌های یکدیگر آشنا شوند و دستاوردهای یکساله و نتایج عملکرد خود را ارائه دهند. وی ادامه داد: برگزاری چنین جلسات و گردهمایی‌هایی کار بسیار سخت، طاقت فرسا و زمان‌بری است و مطمئنا اقدامات زیادی در طول یکسال گذشته برای برگزاری آن انجام شده است تا شرکت‌ها بتوانند اطلاع‌رسانی خوبی انجام دهند. وی خاطرنشان کرد: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در بازار سرمایه به اطلاع‌رسانی شفاف کمک کرده و باعث می‌شود تا فعالان بازار به صورت رو در رو از نظرات یکدیگر آگاه شوند که این امر به اطمینان بخشی کمک کرده و فرهنگ سهامداری را ارتقا می‌دهد. وی اظهار کرد: در صورتی که این نمایشگاه‌ها به صورت مستمر برگزار شود، نقش بسیار مهمی در جهت آشنایی مردم با بازار سرمایه ایفا می‌کند.

وی یادآور شد: اقدامات جدیدی در این نمایشگاه انجام شد و برخی از کارگزاری‌ها اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی کرده و بازدیدکنندگان را آموزش می‌دادند که این امر کمک می‌کند تا افراد با شیوه‌های سرمایه‌گذاری آشنا ‌شوند.

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه مدیرعامل بورس اوراق بهادار در گفت‌‌وگو با خبرنگاران از منتفی شدن واگذاری سهام فولاد مبارکه به صادرکننده‌ها خبر داد.

وی در پاسخ به پرسش دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه با واگذاری مدیریت باقی مانده سهام دولتی فولاد مبارکه به وزارت بازرگانی، آیا این وزارتخانه، سهام مبارکه را باز هم به صادرکننده‌ها واگذار می‌کند و احتمال تشکیل صف فروش سنگین برای این نماد معاملاتی وجود دارد؟ گفت: در ظاهر قرار است، وزارت بازرگانی به صادرکننده‌ها جوایز نقدی دهد و واگذاری سهام فولاد مبارکه به صادر‌کننده‌ها در قالب جوایز صادراتی منتفی است.

به گفته وی، مقرر شده تا وزارت بازرگانی سهام فولاد مبارکه را زمانی که وضعیت بازار مناسب شد، خود راسا به فروش رساند، یا این‌که براساس مقتضیات زمانی هر تصمیمی که لازم باشد، درباره این سهام بگیرد.

قالیباف تاکید کرد:‌ نگرانی از ایجاد صف فروش برای مبارکه از بابت واگذاری مدیریت سهام به وزارت بازرگانی وجود ندارد.

وی همچنین درباره بسته حمایتی دولت از بازار سرمایه گفت: در قالب بسته‌ای که از سوی وزارت اقتصاد ارائه شده، پیشنهادهای لازم جهت حمایت از بازار سرمایه صورت گرفته که این موضوع در حال بررسی و گذراندن مراحل تصویب است.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار با بیان این‌که در حال حاضر با توجه به شرایط موجود، خرید سهام توسط سرمایه‌گذاران در قیمت‌های پایین می‌تواند صورت گیرد، توصیه کرد: سرمایه‌گذاران در این شرکت‌ها بهتر است از طریق صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری وارد بازار شوند که هم از میزان ریسک سرمایه‌گذاری آن‌ها کاسته شده و هم حجم سرمایه‌گذاری آن‌ها از قدرت نقدشوندگی بیشتری برخوردار باشد.

قالیباف اصل با اشاره به فعال شدن شرکت‌های تامین سرمایه در بازار گفت: تامین سرمایه امین، ارزش‌گذاری سهام ملت را انجام داد که در نوع خود کار تخصصی و موفقی بود، اما از این پس براساس آیین‌نامه اجرایی عرضه سهام، شرکت‌های تامین سرمایه نقش پررنگ‌تری در عرضه‌های اولیه داشته و ارزش‌گذاری آن‌ها به همراه تعهد پذیره‌نویسی شده عرضه‌های اولیه توسط شرکت‌های تامین سرمایه انجام خواهد شد، ضمن این‌که قبل از عرضه هم این شرکت‌ها در بازاریابی می‌توانند، نقش موثری داشته باشند.

به گفته قالیباف، ارزش‌گذاری سهام ملت توسط تامین سرمایه امین موجب شد تا این بانک جزو شرکت‌هایی باشد که به‌رغم پیچیدگی‌های موجود با شفافیت بسیار بالایی عرضه شود.در همین حال محمد آرام بنیار مدیرعامل تامین سرمایه امین هم طی سخنانی با بیان این که فعالیت شرکت‌های تامین سرمایه در سه حوزه ارزش‌گذاری، بازاریابی و تعهد پذیره‌نویسی ادامه خواهد یافت، افزود: پیش‌بینی می‌شود، برای عرضه سهام بیمه البرز، دانا و بانک تجارت در سال آتی این فرآیند توسط شرکت‌های تامین سرمایه صورت پذیرد.

در مراسم اختتامیه نمایشگاه بورس از کارگزاری‌های مفید، راهبرد و حافظ به عنوان برترین کارگزاری‌ها تقدیر شد. همچنین از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از چهار شرکت ایران خودرو، شرکت سرمایه‌گذاری امید، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و فولاد خوزستان تقدیر شد. در ادامه مراسم اختتامیه از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس از شرکت ملی صنایع مس به جهت اطلاع‌رسانی برتر تقدیر به عمل آمد. همچنین از بین بانک‌های حاضر در نمایشگاه، سازمان بورس و اوراق بهادار از دو بانک ملت و اقتصاد نوین تقدیر کرد. در بخش مطبوعات و رسانه‌ها از روزنامه «دنیای اقتصاد» در کنار دیگر رسانه‌ها تقدیر و قدردانی شد.