پرونده عرضه‌های اولیه 87 بسته شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل شرکت بورس عرضه‌های جدید دولتی را طی امسال منتفی دانست.

بنابراین گزارش، «دکتر حسن قالیباف‌اصل»، در پاسخ به سوال خبرنگار دنیای اقتصاد درخصوص اینکه آیا به گفته معاون سازمان خصوصی‌سازی، سهام بانک تجارت، بیمه البرز و حفاری شمال تا پایان سال عرضه خواهد شد یا خیر؟ گفت: مرجع رسمی عرضه سهام، شرکت بورس است و ما عرضه‌ جدیدی نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت بورس و اوراق بهادار افزود: شرکت‌های مزبور تاکنون به بندهای شرایط واگذاری عمل نکرده و امیدنامه و بودجه خود را ارایه نداده‌اند.

عرضه ملت، عرضه‌ای موفق

«قالیباف اصل» در نشست خبری دومین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا عرضه بانک ملت را موفق می‌دانید یا خیر؟ تصریح کرد: از نظر ما عرضه موفق یعنی اینکه اطلاعات شرکت شفاف باشد و ما معتقدیم که عرضه بانک ملت با موفقیت همراه بوده است.

وی در ادامه افزود: جذب سهام این شرکت از سوی بازار نشان‌دهنده عملکرد خوب بازار سرمایه و فعالان آن است.

ورود سرمایه‌گذاران جدید

مدیرعامل شرکت بورس با اشاره به اینکه هر عرضه‌ای، تقاضای خود را به دنبال می‌آورد، اظهار داشت: در عرضه بانک ملت سرمایه‌گذاران جدیدی وارد بازار شدند و این امر برای بازار بسیار مهم بود.

وی در ادامه افزود: معتقدم در عرضه‌های دیگر نیز این موفقیت ایجاد خواهد شد.

رشد نقدینگی در سال جدید

قالیباف اصل در این نشست با اشاره به اولویت‌های هفت‌گانه هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: سال جدید افزایش نقدشوندگی بازار، افزایش شفافیت، حمایت از سهامداران، کمک به صنایع و شرکت‌های پذیرفته شده در راستای بهبود فضای کسب‌و‌کار، کاهش ریسک، افزایش جذابیت ورود به بورس و توسعه فرهنگ سهامداری در اولویت کار این شرکت قرار دارد.

سال ۸۷، سالی پربار

وی راه‌اندازی سامانه جدید معاملات در آذرماه، ارائه بسته پیشنهادی بورس، ارائه امیدنامه بانک ملت، کاهش زمان توقف نمادها، ایجاد سایت بورس، حضور در مجامع بین‌المللی و امضای تفاهم‌نامه با بورس قبرس و کره و همچنین بحث تدوین دستورالعمل پذیرش گواهی سپرده را از جمله فعالیت‌های شرکت بورس طی سال ۸۷ دانست. وی گفت: در سال آینده نیز سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه که ارتقای کمی و کیفی بورس با تاکید بر کارایی، شفافیت و سلامت یکی از بندهای آن است، در دستور کار ما قرار دارد.

امیدنامه‌های بهتر در سال آتی

قالیباف اصل تصریح کرد: در پذیرش‌های سال آینده، امیدنامه‌های بهتری را ارائه خواهیم کرد.

وی همچنین توسعه دسترسی مردم به بازار سرمایه از طریق توسعه الکترونیکی و بحث کارگزار الکترونیکی را در دستور

کار شرکت دانست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از راه‌های توسعه بازار سرمایه، پذیرش‌های جدید است، افزود: بخش بازاریابی در مدیریت پذیرش راه‌اندازی شده است. وی همچنین با اشاره به اینکه افزایش اطمینان به بازار سرمایه از طریق شفافیت انجام می‌شود، اضافه کرد: آیین‌نامه‌ای در این زمینه در شرکت تدوین شده تا براساس آن شرکت‌ها بتوانند ارتباط منظمی با سرمایه‌گذاران داشته باشند.

تاسیس تالار ارزی در مناطق آزاد

مدیر شرکت بورس در پایان با اشاره به بحث بین‌المللی شدن بورس تصریح کرد: بندی به قانون تاسیس بورس در مناطق آزاد اضافه شده که در نهایت به تصویب هیات‌وزیران خواهد رسید و براساس آن یک شرکت بورس مستقل یا تالار ارزی در مناطق آزاد تاسیس خواهد شد.

کاهش صف‌های فروش ۱۰۰میلیارد تومانی به ۸میلیارد تومان

وی به دیگر اقدامات انجام شده هیات شرکت بورس اشاره کرد و گفت: در حالی صف‌های فروش سنگین و ۱۰۰میلیارد تومانی در بازار سهام وجود داشت که با بازارسازی‌های انجام شده هم‌اکنون حجم صف فروش سهام به ۸میلیارد تومان رسیده و میزان نقدشوندگی نیز افزایش یافته است.

بودجه ۸۸ شرکت بورس نهایی نشده است

قالیباف اصل در خصوص عملکرد سال جاری و بودجه ۸۸ شرکت بورس خاطرنشان کرد: عملکرد سال جاری شرکت بورس بعد از نظر سازمان بورس اعلام خواهد شد و بودجه ۸۸ شرکت نیز هنوز نهایی نشده است.

وی در خاتمه به بازارگردانی به شیوه جدید اشاره کرد و گفت: آئین‌نامه بازارگردانی به شیوه جدید در حالی تصویب شده که هنوز کسی حاضر به بازارگردانی سهام شرکتی نشده و درخواستی نهایی نشده است.