گروه بورس - کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس از بازدهی مثبت 8صندوق سرمایه‌گذاری در سهام طی یک ماه منتهی به 16بهمن ماه امسال خبر داد.

«ایمان مقدسیان» اضافه کرد: در این ماه بازدهی بازار منفی ۵۱/۱درصد بود، این درحالی است که ۸ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند بازدهی مثبت کسب کنند و در مجموع عملکرد ۱۰صندوق سرمایه‌گذاری از ۱۴صندوق بهتر از بازار بود. وی ادامه داد: طی ۳۰ روز منتهی به ۱۶بهمن ماه امسال پربازده‌ترین صندوق‌ها(در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام)، صندوق‌های سرمایه‌‌گذاری آگاه، خبرگان و کارگزاری بانک ملی بودند. وی افزود: صندوق سرمایه‌گذاری آگاه ۱۷/۲، صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان ۵۱/۱ و صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی۲۹/۱درصد بازدهی طی این ماه کسب کردند. همچنین صندوق سرمایه‌گذاری گلچین در ماه گذشته کمترین بازدهی را به دست آورد. بازدهی این صندوق طی ماه گذشته منفی ۸۹/۸درصد بود.
وی در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا 16بهمن‌ماه سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌‌گذاری بانک ملی در حالی نهمین ماه از فعالیت خود را پشت سر گذاشت که طی این 9 ماه توانست به 82 درصد بازدهی دست پیدا کند، بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 32صدم درصد است. وی گفت: صندوق سرمایه‌‌گذاری سهم آشنا با گذشت 288 روز از فعالیت خود
۳۷ درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با ۱۴صدم درصد است. وی در مورد سومین صندوق پربازده گفت: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت ۲۶۷ روز از فعالیت خود ۲۷ درصد بازدهی داشته‌ و بازدهی متوسط روزانه این صندوق ۱۱صدم درصد است.
وی در خصوص ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم اضافه کرد: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین ( صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری 550‌‌میلیارد ریال است که از این مقدار 220میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
«مقدسیان» در مورد تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌ها هم گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین برابر با یک هزارو ۳۷نفر است که ۸۶۰ نفر از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضور دارند و این افراد ۴۲ درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را در اختیار دارند. همچنین در متن خبر هفته گذشته سرمایه پرداخت شده صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایرانیان ۱۰۰میلیارد تومان عنوان شده بود که این جمله باید بدین شکل اصلاح شود: «ضامن صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایرانیان شرکت تامین سرمایه نوین است که این شرکت دارای ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه پرداخت شده است.»