ایلنا - بازار نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌های حجم مبنا و دامنه نوسان است. مدیر عامل سهام پژوهان شایان با تاکید بر اینکه دستورالعمل رفع گره‌‏های معاملاتی به دلیل به روز نبودن، نیازمند بازنگری است، خاطرنشان کرد: زمانی که سهام یک شرکت در گره معاملاتی قرار می‌‏گیرد، با حذف حجم مبنا و دامنه نوسان سعی بر روان شدن قیمت‌‏ها و رفع گره آن می‌‏شود. با بررسی این مسائل در می‌‏یابیم در شرایط فعلی بازار جهت روان شدن معاملات نیازمند باز نگری در آیین‌‏نامه‌‏های حجم مبنا و دامنه نوسان است.

محمد ابراهیم قربانی فرید اقدامات اخیر در بورس را مثبت تلقی کرد و اظهار داشت: با توجه به نوسانات بازار سرمایه درچند ماه اخیر و با بررسی آمار و ارقام حاکم در روزهای اخیر، در می‌‏یابیم روند بازار سرمایه در هفته گذشته رو به رشد بوده، تا آنجا که سهم شرکت‌‏های پا لایش نفت، چادر ملو، گل گهر، فولاد مبارکه و پتروشیمی خارک در صف خرید قرار گرفتند.

قربانی فرید در ادامه به عواملی که سرعت افت شاخص‌‏ها را در بازار سرمایه ایران نسبت به سایر کشورها کمتر کرده، اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی، عواملی مثل حجم مبنا و دامنه نوسان در بازار سرمایه باعث شده تا در شرایط بحران جهانی، افت شاخص این بازار از سرعت کمتری نسبت به سایر کشورها برخوردار باشد، اما این امر نشانگر آسیب ناپذیری بازار نیست.

وی آیین‌‏نامه‌‏هایی نظیر حجم مبنا و دامنه نوسان را دست و پاگیر دانست و افزود: باتوجه به تغییرات اعمال شده متاثر از بحران جهانی در بازار سرمایه، آیین‌‏نامه‌‏های مربوط به این بازار نیز باید به روز شده تا به پویایی و رشد در بازار برسیم. وی افزود: با بررسی این امر در می‌‏یابیم که دستورالعمل رفع گره‌‏های معاملاتی در بازار پر افت و خیز این روزها، جوابگوی نیاز بازار نیست.