امکان معامله مستقیم سهام تا 4 ماه آینده

فارس - رییس سازمان بورس و اوراق بهادار‌، بازار سهام کشور را برای سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج معرفی کرد و از امکان معامله مستقیم سهام ظرف ۴ ماه آینده خبر داد.

علی صالح‌آبادی که در میزگرد خصوصی‌سازی و بازار سرمایه در همایش بررسی بحران مالی غرب در کیش برگزار شد، به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و در معرفی بازار سهام کشور به ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: بازار سهام از زمان اجرای اصل ۴۴ وضعیت دیگری یافته و آماده‌سازی و ورود به بورس شرکت‌های دولتی آغاز شد. در سال ۸۵ و در مرحله اول دو شرکت بزرگ ملی مس و فولاد مبارکه وارد بورس و با استقبال مطلوبی نیز مواجه شدند.

وی ادامه داد: با ابلاغ و اجرای اصل ۴۴‌، بسیاری از شرکت‌های بزرگ امکان ورود به بورس را به دست آوردند، به گونه‌ای که صنایع بورس مختلف و متنوع شده و از سوی دیگر ریسک سرمایه‌گذاری در بورس نیز کاهش یافت. به گفته صالح‌آبادی صنایع مهم بورس شامل صنعت‌های سیمان، بانکداری، مخابرات، خودرو، معادن، ساختمان، فلزات اساسی، واسطه‌گری مالی، کشتیرانی و پتروشیمی‌‌‌و پالایشگاهی هستند. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با شرایط ۱۰ماه اخیر بورس نیز خاطرنشان کرد: در سال ۸۷ رکوردهای جدیدی در بوس به ثبت رسید، به طوری که طی ۱۰ ماه اخیر حجم معاملات بیش از ۱۰ هزار‌میلیارد تومان بوده که در طول ۴۱ سال فعالیت بورس ایران بی سابقه است.

صالح‌آبادی ادامه داد: شاخص بورس نیز در ابتدای سال جاری با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شد، اما با کاهش قیمت‌ها، روند صعودی آن متوقف و از ارقام آن کاسته شد به طوری که شاخص بازدهی بورس ۵/۵ درصد و شاخص قیمت ۱۵ درصد افت کردند.

وی خاطرنشان کرد: پائین بودن قیمت سهام و نسبت P/E (نسبت قیمت به درآمد سهام) از مزیت‌های بورس ایران است به طوری که هم‌اکنون میانگین P/E بازار سهام حدود ۴ مرتبه است. یعنی به طور متوسط انتظار بازدهی ۲۵ درصدی از شرکت‌ها طی یک سال وجود دارد.

رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه عرضه سهام شرکت‌های اصل ۴۴ ادامه خواهد داشت، واگذاری شرکت‌هایی چون حفاری شمال، بانک ملت و بلوک مدیریتی مخابرات را به سرمایه گذاران ایرانی حاضر در همایش خبر داد.

صالح‌آبادی در بخش دیگری از اظهارات خود به راه‌اندازی شبکه اطلاع‌رسانی «کدال» اشاره کرد و گفت: با تعریف امضای الکترونیکی و از ابتدای سال آینده ارسال اطلاعات کاغذی شرکت‌ها حذف و این فرآیند از طریق شبکه کدال و در کمترین زمان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاران خارج از کشور می‌توانند از طریق شرکت‌های کارگزاری بورس کیش خرید و فروش کنند، ادامه داد: حدود ۹۰ شرکت کارگزاری با ۵۰۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور معاملات سهام شرکت‌های بورسی را انجام می‌دهند. ۳۰ شرکت کارگزاری نیز درخواست‌های خرید و فروش را به صورت اینترنتی قبول می‌کنند.

عضو شورای عالی بورس گفت: ظرف ۴ ماه آینده امکان معامله مستقیم سرمایه‌گذاران در بورس تهران فراهم خواهد شد.

صالح‌آبادی در خاتمه به راه‌اندازی اولین صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری با سرمایه ۵۰‌میلیارد تومانی اشاره کرد و اظهار داشت: این صندوق اخیرا با تضمین سود ۱۹ درصدی و انتظار بازدهی ۲۵ درصدی راه‌اندازی شده و می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که وقت و یا آشنایی کافی ندارند مفید باشد.