سنا- قانون تاسیس بورس اوراق بهادار مصوب ۱۳۴۵، صرفا حاکم بر بورس «اوراق بهادار» بود.

دبیر هیات داوری سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: با تصویب قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در سال ۱۳۷۹ و هم چنین قانون بودجه سال ۱۳۸۰ کل کشور، بورس‌های کالایی (فلزات و کشاورزی) به شکل مستقل تشکیل شدند.

غلامعلی میرزایی منفرد ادامه داد: با توجه به ضعف مقررات مورد نیاز برای تاسیس نهادهای مربوطه در این بورس‌ها و فعالیت بخش‌های مختلف آنها در نهایت مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۷ آذر ماه ۱۳۸۰ در پاسخ به استفساریه‌ای مقرر کرد که مقرات حاکم بر بورس اوراق بهادار، بر بورس‌های فلزات و کشاورزی نیز قابل اجرا است.

بدین ترتیب در هر کدام از بورس‌ها، هیات داوری بورس جداگانه‌ای نیز تشکیل شد و به اختلافات حوزه صلاحیتی بورس مربوط رسیدگی می‌کرد.

وی تصریح کرد: با تصویب قانون بازار اوراق بهادار و تغییر و تحول در کل ساختار بازار، هیات‌های داوری بورس‌های اوراق بهادار فلزات و کشاورزی نیز منحل شده و صلاحیت آنان به موجب مواد ۳۶ و ۳۷ قانون بازار به یک هیات داوری محول شد.

مسوول دبیرخانه هیات داوری تاکید کرد: این هیات صلاحیت رسیدگی به اختلافات حرفه‌ای فعالان بازار، اعم از حوزه بورس اوراق بهادار، کالایی (فلزات و کشاورزی) و بازارهای خارج از بورس OTC را دارد و در رویه عملی هیات نیز پرونده‌هایی با موضوع اختلاف در معاملات محصولات فلزی یا کشاورزی مورد رسیدگی و صدور رای واقع شده است.