تغییر مدیرعامل «بورس کالا» هم در راه است. تغییر سکاندار بازار سرمایه

رحمانی رفت قالیباف آمد

مدیرعامل جدید: بنای ما تقویت بیش از پیش بازار سرمایه است

گروه بورس-علیرضا باغانی: سرانجام پس از آنکه علی رحمانی به مدت دو سال نخستین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار بود، روز گذشته پست خود را به حسن قالیباف اصل تحویل داد.

علی رحمانی در ۲۴ ماه گذشته توانست با تفکیک عملیات بازار از نظارت و حاکمیت بازار، به شرکت بورس هویت بخشیده و دست به تحولات بزرگ و ارزشمندی بزند که از جمله آنها می‌توان به شفافیت بیشتر اطلاع‌رسانی و عملیات بازار، تاسیس بازار فرابورس، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ورود چندین شرکت بزرگ به تالار شیشه‌ای اشاره کرد.

اما حضور وی در مدیریت این شرکت ۱۵میلیارد تومانی حاشیه‌های بسیاری به دنبال داشت که این حاشیه‌ها با تغییر و تحول هیات‌مدیره شرکت پررنگ‌تر شد.

همزمان با تغییر هیات‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار، در شرایطی که گفته می‌شد رحمانی برای ۲ سال دیگر در سمت خود می‌ماند، انتقادها درباره مدیریت وی شدت گرفت.

براساس اخبار رسیده، بیشترین اشکال هیات‌مدیره جدید به رحمانی، مسافرت‌های خارجی وی و همکارانش بود.

از طرفی دیگر عرضه مخابرات نیز در بورس بخش دیگری از انتقادهای وارد شده به رحمانی را شامل می‌شود.

به اعتقاد منتقدان رحمانی، مخابرات با عجله به بورس وارده شد، در حالی که از شفافیت لازم برخوردار نبود.

ولی انتقادها از نخستین مدیر عامل شرکت بورس فقط به موارد ذکر شده ختم نمی‌شود، بلکه اعتقاد برخی از فعالان بازار سرمایه این بود که او در عملکرد خود بیشتر منافع کارگزاران را مد نظر قرار داده است.

در هر حال این انتقادها تا آن جا پیش رفت که تغییر نخستین مدیر عامل شرکت بورس را رقم زد و حال دکتر حسن قالیباف اصل به عنوان دومین مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرده است.گمانه‌زنی‌های رسیده، از جانشین احتمالی قالیباف در سرمایه‌گذاری امید حاکی از آن است که یک چهره سرشناس بازار سرمایه قرار است به سمت مدیرعاملی امید انتخاب شود.

گفته می‌شود، پیش از انتصاب قالیباف به سمت مدیرعاملی شرکت بورس، او قرار بود بعد از تغییرات انجام شده در هیات‌مدیره امید از این شرکت خارج شود.

در همین رابطه رحمانی در گفت و گو با فارس درباره تحولات انجام شده در شرکت بورس گفت: از دو سال گذشته برای راه‌اندازی شرکت بورس با عنوان مدیرعامل این شرکت آغاز به کار کردم، اما به دلایلی از این سمت کناره‌گیری کردم.

وی گفت: این موضوع رسما به اطلاع هیات مدیره جدید شرکت بورس رسیده بود.

رحمانی افزود: با توجه به تغییر کامل هیات مدیره شرکت بورس به مدیرعامل جدیدی نیاز است تا براساس شرایط روز بازار، نقدشوندگی سهام افزایش یافته و بورس از رکود نسبی خارج شود که در این باره مدیرعامل جدید می‌تواند تصمیم‌گیری و اقدامات لازم را به عمل آورد.

به گفته رحمانی وی برای تدریس به دانشگاه الزهرا برگشته است.

از سویی دیگر یک عضو هیات مدیره شرکت بورس با اعلام انجام مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت بورس در دوشنبه آینده گفت: مدیریت جدید شرکت بورس، هیات مدیره محور خواهد بود.

غلامرضا خلیل ارجمندی نیز در گفت‌وگو با فارس در رابطه با کناره گیری علی رحمانی از سمت مدیرعاملی شرکت بورس اظهار داشت: کناره‌گیری وی موضوع خاصی نبوده و تصمیم هیأت مدیره جدید شرکت بورس این بود که از رویه‌های جدیدی استفاده کند.

وی ادامه داد: با توجه به تجارب علمی و عملی رحمانی از وی خواسته شده تا به عنوان مشاور عالی هیأت مدیره شرکت بورس به همکاری خود ادامه دهد که این موضوع ظرف روزهای آینده مشخص خواهد شد.

وی درباره زمان مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: دوشنبه آینده این مراسم برگزار خواهد شد.

ارجمندی با بیان اینکه انتخاب مدیرعامل جدید شرکت بورس با هماهنگی سازمان بورس انجام شده افزود: موضوع مهمی که مدنظر هیأت مدیره جدید شرکت بورس قرار دارد این است که این شرکت باید هیأت مدیره محور باشد، چرا که وظایف و اختیارات مدیرعامل شرکت بورس با دیگر شرکت‌ها دارای تفاوت‌ها و حساسیت‌هایی است.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس با اشاره به اینکه وظایف و اختیارات مدیرعامل شرکت بورس در اساسنامه شرکت مشخص شده، گفت: بر اساس رویه جدید، هیأت مدیره شرکت بورس در جریان کامل مسائل شرکت خواهد بود و از طریق کمیته‌هایی ، حاشیه های احتمالی را از بین خواهد برد.

وی به تقویت معاونت‌های شرکت بورس اشاره کرد و گفت: برای معاونت های شرکت بورس اختیارات و انتظاراتی تعریف خواهد شد. در جلسه روز گذشته هیات‌مدیره شرکت بورس، رییس، نایب‌رییس هیأت‌مدیره و مدیرعامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شدند.

بر اساس آخرین تغییرات با توجه به پایان دوره ماموریت هیأت‌مدیره قبلی و مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران، هیأت‌مدیره جدید در جلسه دیروز خود، دکتر محمد هاشم بت‌شکن را به عنوان رییس و محمدرضا رهبر را به عنوان نایب‌رییس هیأت‌مدیره انتخاب کردند. همچنین دکتر حسن قالیباف اصل به عنوان مدیرعامل جدید بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شد.

قالیباف در شرایطی مدیرعاملی شرکت بورس را عهده‌دار می‌شود که با توجه به حضور چندین ساله در بازار سرمایه ومدیریت شرکت‌های بورسی، از تجربه کافی در این زمینه برخوردار است. عرضه مناسب سهام شرکت سرمایه‌گذاری امید در بورس تهران از اقدامات مثبت مدیریتی او محسوب می‌شود.

مدیرعامل بورس شبانه تغییر کرد

مدیرعامل جدید شرکت بورس گفت: چند هفته‌ای برای انتصاب من به عنوان مدیرعامل بورس اوراق بهادار رایزنی صورت گرفته بود. دکتر حسن قالیباف اصل در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چه زمانی به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شد، گفت: یکشنبه شب پس از چندین روز رایزنی، مدیریت عاملی من در شرکت بورس قطعی شد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مدیرعاملی او در سرمایه‌گذاری امید، تکلیف این پست چه می‌شود؟ گفت: بانک سپه سهامدار عمده سرمایه‌گذاری امید است و بانک باید در این رابطه تصمیم بگیرد.

دکتر قالیباف اصل درباره حضورش در هیات‌مدیره شرکت بورس از طرف سرمایه‌گذاری امید گفت: پیشتر از این من نماینده سرمایه‌گذاری امید در هیات‌مدیره بودم، اما با توجه به انتصاب اینجانب به عنوان مدیرعامل شرکت، به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاری امید باید یک نماینده دیگر معرفی کند.

مدیرعامل جدید شرکت بورس در پاسخ به این پرسش که دلیل تغییر دکتر رحمانی چه بود؟ گفت: در هر حال این تصمیم مربوط به هیات‌مدیره جدید است. او با بیان اینکه به زودی برنامه‌های خود را برای اداره شرکت بورس اعلام می‌کند، گفت: بنای ما تقویت بیش از پیش بازار سرمایه است.

دکتر قالیباف با بیان اینکه تنها کمتر از یک روز است که به عنوان مدیرعامل شرکت منصوب شده،‌ گفت: در حال حاضر نمی‌توان بیشتر از این درباره اداره شرکت بورس صحبت کرد.

مدیرعامل بورس کالا هم تغییر می‌کند

آخرین شنیده‌ها حاکی است که محمدرضا پورابراهیمی عضو شورای‌عالی بورس و استاد دانشگاه مدیریت دانشگاه تهران جایگزین علی‌اکبر هاشمیان مدیر فعلی بورس کالا شده است. هاشمیان که از سال ۱۳۸۳ مدیریت بورس فلزات سابق و شرکت بورس کالای فعلی را بر عهده داشته است به زودی ساختمان قدیمی شرکت بورس کالای ایران را ترک و جای خود را به پورابراهیمی خواهد داد.

البته یک منبع آگاه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت که هنوز نامه رسمی به پورابراهیمی منبی‌بر تصدی وی در شرکت بورس کالا ابلاغ و ارائه نشده است.

پورابراهیمی عضو شورای عالی بورس و دانش‌آموخته دکترای مدیریت مالی است.

مدیر عامل جدید کیست؟

دکتر قالیباف ۳۹ساله، دارای دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است. او عضویت هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه الزهرا را در کارنامه خود دارد، ضمن اینکه چند کتاب و چندین مقاله در حوزه بازارهای مالی و بازار سرمایه نیز تالیف نموده است.

سوابق اجرایی مدیرعامل جدید شرکت بورس

-مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید به ابتدای سال ۸۵ تاکنون

-مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان از سال ۸۲ تا پایان سال ۸۴

-مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از سال ۷۹ تا سال ۸۲

-کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر ۷۹-۷۸

-کارشناس اعتبارات خارجی بانک توسعه صادرات ایران از سال ۷۳ تا ۷۵

-کارشناس صادرات شرکت سیمان فارس و خوزستان از سال ۷۵ تا سال ۷۸

-عضویت در هیات مدیره شرکت‌های تامین سرمایه امین، تراکتورسازی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری سپه