فارس- رییس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی از تشکیل صندوق سرمایه گذاری خارجی در بورس ایران برای جذب سرمایه‌های سرگردان خارجی ناشی از بحران مالی جهان خبر داد. بهروز علیشیری در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی برای جذب سرمایه‌های سرگردان دیگر کشورها در شرایط کنونی اقتصاد جهان اظهار داشت: علایم بحران مالی جهان از حدود هشت ماه قبل بروز و طی ماه‌های اخیر نمود بارزتری یافت. وی افزود: یکی از بحث‌های ما با شروع علایم بحران این بود که چه چالش‌هایی اقتصاد ایران را تهدید می‌کند، معلوم نبود اگر بحران تبدیل به رکود شود، بتوانیم در جذب سرمایه‌ها موفق باشیم.

علیشیری خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار خارجی برای فعالیت خود در دیگر کشورها دو نکته را مورد توجه قرار می‌دهد، نخست این که شریک او کیست و دوم شرایط بازار سرمایه ما؛ زیرا بازار سرمایه ایران بازاری باز نیست و در عین حال بخشی است که کمتر تحت تاثیر بحران‌های مالی جهان قرار دارد. وی تاکید کرد: ارزیابی ما این است با توجه به این که حساب سرمایه ما بسته است و بخش بزرگی از بورس ما تحت تاثیر این تغییرات نیست، می‌تواند محل مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش سبد سهام باشد. رییس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی ادامه داد: بر این اساس با حکم رییس جمهوری یک شیوه‌نامه تهیه و ۵ کارگروه توسط وزارتخانه‌های بازرگانی، اقتصاد، نفت و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و بانک مرکزی در سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی تشکیل شد. وی ادامه داد: پیشنهاد‌هایی مطرح و برای انجام بررسی‌های کارشناسی ارائه شده است. از جمله راهکارهای ارایه شده ساده‌سازی سرمایه‌گذاری در بورس، اصلاح آیین‌نامه بورس و ترتیب رفتارهای تشویقی است. علیشیری تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خارجی را نیز از جمله راهکارهای پیشنهادی برشمرد و اضافه کرد: تشکیل این صندوق در مرحله کارشناسی در سطح وزارتخانه‌ها است و در صورت نهایی شدن به عنوان یک بسته سیاستی در کنار آیین‌نامه‌ جذب سرمایه‌های خارجی عمل می‌کند. وی همچنین گفت: منابع این صندوق برای پروژ‌ه‌های دارای اولویت ما در اختیار شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار می‌گیرد. این منابع در ردیف بودجه‌های سنواتی و تکلیفی قرار دارند. خبرنگاری از رییس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی پرسید: آیا با گذشت ۶ سال از تصویب قانون حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیازی به اصلاح آن احساس می‌شود؟

وی پاسخ داد: قانون جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی ما از پیشرفته‌ترین قوانین دنیا است، در عین حال مواد ۲۳ و ۲۴ آیین‌نامه آن برای اصلاح نقل و انتقالات ارزی در دستور کار دولت قرار گرفته است.