گروه بورس- عرضه بلوک ۴۷/۳۱درصدی سهام «وپترو» فردا از سوی سازمان خصوصی‌سازی در تالار بورس انجام خواهد شد. به گزارش خبرنگار ما، زمان معامله بلوک یاد شده فردا تعیین شده است که قیمت پایه آن معادل قیمت امروز به اضافه ۲۰درصد افزایش قیمت به شرط آنکه کمتر از رقم ۷۶۱ریال نباشد. با این احتساب اگر قیمت سهام «وپترو» برابر ۶۳۴ریال تا پایان معاملات امروز رقم بخورد یا کمتر از آن باشد، قیمت پایه هر سهم بلوک مزبور همان ۷۶۱ریال برای معامله فردا خواهد بود.

بنابراین با توجه به اینکه قیمت بسته دیروز نماد معاملاتی «وپترو» ۵۹۴ریال اعلام شد، به طور قطع با در نظر داشتن شرایط موجود در بازار نمی‌تواند به قیمت ۶۳۴ریال برسد و حداکثر معادل ۶۱۱ریال قیمت می‌خورد. در نتیجه قیمت پایه این بلوک برابر ۷۶۱ریال قطعی است. در حالی که این ۵/۳۱درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی ارزشی برابر دو عضو هیات مدیره را دارا است، اگر سرمایه‌گذاری از خود تمایل به خرید آن را نشان دهد، باید معادل یک میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان را نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سپرده کند. در صورت خرید این بلوک، فرد خریدار موظف است ۴۰درصد از ارزش معامله یعنی معادل ۱۶۶میلیارد ریال از آن را طی ۲۰ روز کاری پرداخت کند. همچنین مابقی مبلغ را باید ظرف سه سال با بهره ۱۲درصد به سازمان خصوصی‌سازی بپردازد. مطابق اطلاعیه سازمان خصوصی‌سازی کل سهام قابل واگذاری برابر ۵۴۴میلیون و ۱۱۶هزار و ۳۰۰ سهم، به ارزش پایه معادل ۴۱۴میلیارد ریال است. در ترکیب سهامداری شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، «شستا» معادل ۷۵/۳۸درصد، شرکت ملی پتروشیمی معادل ۳۳درصد، صباتامین دو درصد سهام و سرمایه‌گذاری سپهر نیز ۶/۱درصد را دارا هستند. ۲۵درصد دیگر در اختیار سایر سهامداران شرکت است.این شرکت برای سال مالی قبل مبلغ ۷۵ریال با سرمایه یک هزارو ۸۲۰میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده بود که معادل هشت ریال از آن را میان صاحبان سهام خود تقسیم کرد. در همین حال زیان انباشته تلفیقی برای این شرکت در همان سال مالی معادل ۳۰میلیارد تومان اعلام شده بود که به ازای هر سهم این زیان برابر ۱۶۵ریال بود.

وضعیت پرتفوی «وپترو»

بنابر آخرین پرتفوی اعلامی از سوی شرکت که مربوط به مردادماه است، این شرکت حدود ۴۹درصد از سهام گاز لوله، ۷/۷ درصد از سهم سرمایه‌گذاری ساختمان، ۳۸درصد از پتروشیمی فارابی، ۳۹درصد از کربن ایران، ۵۲درصد از تکین‌کو و ۱۳درصد از دوده صنعتی را در پرتفوی بورسی خود دارا است. بهای تمام شده این تعداد سهام معادل ۹۲میلیارد تومان و ارزش روز آنها کمتر از ۵۷میلیارد تومان بود. در همین دوره این شرکت بیش از ۳۵میلیارد تومان کاهش ارزش بازار پایان دوره نسبت به بهای تمام شده ابتدای دوره داشت. رقم کاهش یافته به ازای هر سهم برابر ۱۹۴ریال محاسبه می‌شود. این شرکت کمتر از ۴میلیارد تومان در سهام شرکت‌های بورسی سرمایه‌گذاری کرده است، در مجموع NAV «وپترو» با توجه به ارقام یاد شده معادل ۱۱۰تومان است.

معامله فراموش شده

با توجه به این مطلب که بلوک هشت درصدی ساختمان ایران یکی از مهم‌ترین سهام در ترکیب سهامداری شرکت محسوب می‌شود و در همین حال بلوک استراتژیکی است. در تاریخ ۲۶آذرماه ۸۶ بر بلوک «وپترو» معامله‌ای به قیمت ۱۴۰تومان انجام شد، اما سرنوشت آن با تمام جنجال‌هایی که آن معامله ایجاد کرد، مشخص نشد و این عرضه که از سوی «شستا» صورت گرفت با نتیجه‌ای مبهم روبه‌رو شد. اکنون باید دید که سازمان خصوصی‌سازی در خصوص مذاکرات قبلی برای انجام معامله بلوکی «وپترو» چه اقداماتی را صورت داده تا به نتیجه مطلوب یعنی انجام معامله از طریق بورس برسد.