فارس- با واگذاری سهام بیش از ۵۰‌درصدی ۱۳۸ شرکت دولتی، تاکنون ۹۳ شرکت از ۲۳۱ شرکت دولتی به دلیل واگذاری کمتر از ۵۰‌درصد، مشمول دریافت بودجه سال آینده هستند. ۲۳۱ شرکت دولتی در حالی براساس قوانین و مقررات واگذاری سهام دولتی در برنامه‌های سوم چهارم باید واگذار شوند که سازمان‌ خصوصی‌سازی به دو صورت اصالتی و وکالتی از سال ۸۴ تاکنون از این تعداد شرکت اقدام به فروش بسیاری شرکت‌ها با‌درصدهای مختلفی کرده است.

بررسی‌های به عمل آمده از وضعیت واگذاری شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد که سازمان خصوصی‌سازی تاکنون سهام بیش از ۵۰‌درصدی ۱۳۸ شرکت دولتی را به دو صورت بورس و مزایده واگذار کرده اما ۹۳ شرکت از ۲۳۱ شرکت دولتی مشمول واگذاری، با‌درصدهای کمتر از ۵۰‌درصد تاکنون واگذار شده‌اند.

این در حالی است که براساس قوانین و مقررات موجود، در صورت واگذاری بیش از ۵۰‌درصدی سهام شرکت‌های دولتی، ردیف بودجه‌ای مشمول این گونه از شرکت‌ها نخواهد شد و بررسی‌های فارس حکایت از آن دارد که تاکنون ۹۳ شرکت دولتی مشمول دریافت بودجه سال ۸۸ خواهند شد.

در این رابطه اسماعیل غلامی معتقد است: تا پایان سال جاری‌درصدهایی از سهام ۹۳شرکت باقی مانده دولتی از طریق بورس و مزایده واگذار خواهند شد که در این صورت باز هم از این تعداد کاسته و بخش دیگری از بودجه دولت آزاد خواهد شد.

در ترکیب ۹۳شرکت دولتی و مشمول بودجه سال آینده، دو وزارتخانه صنایع و نفت با برخورداری ۲۸ و ۳۱ شرکتی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند. دیگر شرکت‌ها متعلق به وزارتخانه‌های اقتصاد، بازرگانی، نیرو، راه، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی هستند.