سنا: بورس اوراق بهادار تهران برای نخستین بار در طول تاریخ ، در صدر تمامی شاخص‌های فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) قرار گرفت.

به گزارش امور بین‌الملل پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، فدراسیون جهانی بورس‌ها روز چهارشنبه عملکرد بورس‌های کشورهای عضو در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ میلادی را اعلام کرد.

براساس این گزارش، شاخص بورس اوراق بهادار تهران در طول یک سال گذشته (سپتامبر سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی) با ۳/۳۰ درصد افزایش، همانند ماه‌های گذشته در رتبه نخست بورس‌های عضو فدراسیون جهانی قرار گرفت.

در فهرست برترین بورس‌های جهان از نظر شاخص، بورس‌های موریس و سانتیاگو شیلی در رده‌های بعدی جای دارند. حجم معاملات بورس اوراق بهاردار تهران نیز با رشدی معادل ۸/۱۳۲ درصد از ابتدای سال جاری میلادی، همچنان در صدر ایستاده است.

فدراسیون جهانی بورس‌ها اعلام کرد: حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران در ۹ ماهه نخست سال جاری میلادی ۴/۱۲ میلیارد دلار بوده است. در این فهرست، بورس مصر با ۱۲۷درصد و سائو پائولو برزیل با ۶۰درصد در مکان‌های دوم و سوم قرار دارند. بر‌اساس این گزارش، ارزش جاری بورس اوراق بهادار تهران در یک سال گذشته (سپتامبر ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ میلادی) با رشدی معادل ۲/۴۴ درصد به ۴/۶۵ میلیارد دلار رسید و در صدر برترین بورس‌های جهان ایستاد. در رتبه‌بندی برترین بورس‌های جهان از نظر ارزش جاری، بورس کلمبیا با ۹/۳۷درصد و موریس با ۲/۸درصد در رده‌های اول و دوم قرار گرفتند. در این زمینه رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عملکرد مطلوب دست‌اندرکاران بازار سرمایه در توسعه زیرساخت‌های مهم و اساسی و واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی را عامل اصلی رشد شاخص‌های بورس تهران در فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) اعلام کرد.

وی ادامه داد: سودآوری مطلوب شرکت‌های اصل ۴۴ باعث ورود نقدینگی جدید به بازار و در نهایت افزایش ارزش و حجم معاملات بورس اوراق بهادار تهران شده است.

دکتر صالح آبادی خاطر نشان کرد: مجموعه عملکردهای سازمان بورس و اوراق بهادار در ایجاد زیرساخت‌های مهم و اساسی برای توسعه بازار باعث شده است که بورس اوراق بهادار تهران، پس از سال‌ها در ردیف بورس‌های مهم جهان قرار گیرد. وی قرار گرفتن بورس اوراق بهادار تهران در صدر شاخص‌های بورس‌های عضو فدراسیون جهانی بورس‌ها (WFE) را به فال نیک گرفت و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار با تدوین و طراحی ابزارهای جدید مالی با رویکرد اسلامی درصدد افزایش روند رو به رشد بازار سرمایه است تا ایران به جایگاه واقعی خود در دنیا نزدیک شود.