سنا- موضوع مالیات بر ارزش افزوده در شورای عالی بورس و اوراق بهادار که (وزیر امور اقتصادی و دارایی ریاست آن را برعهده دارد)، بررسی و تصمیم نهایی در خصوص مشمولیت خرید و فروش سهام برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان مطلب فوق در پاسخ به این سوال که آیا مالیات بر ارزش افزوده مشمول خرید و فروش سهام می‌شود، گفت: «این قانون مشمول کارمزد مربوط به خرید و فروش سهام شده و مشمول خود سهام و اوراق مشارکت نمی‌شود. این موضوع طی تعاملی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در صورتجلسه دوطرفه‌ای به امضا رسیده است.»

علیرضا حاجی‌نوروزی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا مالیات بر ارزش افزوده مشمول خریداران و فروشندگان سهام می‌شود، تصریح کرد: «این مالیات مشمول آنان می‌شود. البته نسبت به کارمزدی که به کارگزار می‌دهند و نسبت به خود برگه سهام اوراق بهادار یا حق‌تقدم مالیاتی اخذ نمی‌شود. این میزان نیز رقمی‌بسیار جزیی است. وی افزود: برای مثال حداکثر کارمزدی که یک کارگزار می‌تواند در یک معامله دریافت کند، ۱۰ میلیون تومان است. حداقل معامله برای دریافت این میزان کارمزد به یک کارگزار نیز ۵/۲ میلیارد تومان است. حال با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده، به ۱۰ میلیون تومان کارمزد کارگزار ، سه درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که برای این مبلغ حدود۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. وی ادامه داد: در حقیقت ارزش اصل معامله ۵/۲ میلیارد تومان است، ولی باید توجه داشت که مالیات بر ارزش افزوده از این مبلغ اخذ نشده و نسبت به کارمزدی که کارگزار می‌گیرد، دریافت می‌شود، به عبارت دیگر بابت خدمات، مالیات پرداخته می‌شود.»

وی ادامه داد: «در حقیقت این سه درصد از کارمزدهایی که شرکت بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری دریافت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. این در حالی است که خدمات با کالا متفاوت است. کارمزدی که نسبت به ارزش افزوده خدمات تعلق می‌گیرد مانند ارزش افزوده بر کالاهایی نیست که دست به دست می‌شوند.»

وی درخصوص ضرایبی که برخی از کارگزاری‌ها برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش دریافت می‌کنند تاکید کرد که خریدار مبلغی را به عنوان اصل معامله پرداخت می‌کند حاجی‌نوروزی تصریح کرد: که چهار کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. این کارمزدها عبارتند ازکارمزد کارگزار، کارمزد شرکت بورس، کارمزد تسویه و پایاپای به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و کارمزد حق نظارت به سازمان بورس.

بنابراین خریدار کارمزدها را به یک نفر پرداخت نمی‌کند بلکه مبلغی را برای اصل معامله به فروشنده و چهار کارمزد به کارگزار، شرکت بورس، سپرده‌گذاری و سازمان بورس پرداخت می‌کند. این کارمزدها مشمول سه درصد مالیات ارزش افزوده است ولی اصل مبلغ که بابت خود خرید پرداخت می‌کند، مشمول مالیات نیست. بنابراین خریداران و فروشندگان مالیات بر ارزش افزوده را نسبت به این چهار کارمزد می‌پردازند. به علاوه یک مالیات مقطوع نیم درصدی هم از گذشته وجود داشته که آن را نیز فروشنده پرداخت می‌کند.»

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه گفت: «ضرایب اعلام شده برای مبلغ قابل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش سهام توسط مشتری را یکی از کارگزاران مطرح کرده است. این ضرایب تنها محاسبه است و خریدار و فروشنده از این ضرایب سر در نمی‌آورند.»