ترجمه: دکتر پرویز پیری

تنظیم: حافظ علی‌پور

بخش چهارم

*تضمین کنترل دامنه پیشنهادی خرید اوراق سهام و اوراق مشتقه مربوط به آن که منجر به یک موقعیت برتر شود. چنین موقعیتی می‌تواند جهت دستکاری در قیمت اوراق مشتقه و دارایی مربوط به آن مورد سوءاستفاده قرار گیرد. در مورد اوراق مشتقه مذکور یک فرد فعال در بازار یا گروهی از فعالان در بازار یک موقعیت تصنعی را در مورد یک سهم، جریان نقدی یا قرارداد اشتقاقی یا انواع دیگر به وجود می‌آورد. سپس گروه مسلط از گروه‌های کوچک‌تر و کم‌سرمایه می‌خواهد که با تحویل کالاهای مالی خود یا خرید دارایی از فرد دستکاری‌کننده یا جبران زیان در بازار با قیمت‌های دستکاری شده به تعهدات خود عمل کنند.

* سوءاستفاده از موقعیت کمبود یک دارایی مالی از طریق کنترل قیمت تقاضا و استفاده از تراکم موجود در تقاضای بازار در طول چنین کمبودهایی به نحوی که قیمت‌های غیرواقعی به وجود بیاید (در فشار قرار دادن).

* انتشار اطلاعات کذب و گمراه‌کننده در مورد بازار توسط رسانه‌هایی از قبیل اینترنت یا ابزارهای دیگر. چنین اعمالی به منظور تغییر در قیمت یک سهم، قرارداد مربوط به آن یا دارایی‌های زیرمجموعه انجام می‌شود تا شرایط برای موقعیت فعلی یا یک معامله برنامه‌ریزی شده توسط شخص دستکاری‌کننده مساعد شود.

۲-۲- اهداف

طبیعتا هدف از دستکاری به دست آوردن پول بیشتر به صورت مستقیم از طریق معامله یا روش‌های دیگر است. برخی نمونه‌های نحوه عملی کردن این خواسته به قرار زیر است:

* تحت تاثیر قرار دادن قیمت یا ارزش یک سهم یا قرارداد مربوط به آن، این منظور که دستکاری‌کننده بتواند:

- خرید را به قیمت پایین‌تر انجام دهد

- با قیمت بالاتر بفروشد

- سفارش های قیمت یا دیگر معاملات بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد.