فارس - تنور رقابت خرید سهام مدیریتی تایدواتر و حاشیه‌‌های آن با موضع‌‌گیری یکی از خریداران اصلی و اظهار نظر مقامات مسوول گرم‌‌تر شد.

بلوک ۲۴/۴۲ درصدی و مدیریتی سهام شرکت تایدواتر در حالی دیروز وارد چهارمین روز رقابت خود شده که از همان اعلام عرضه در اوایل فروردین ماه سال جاری این عرضه با حاشیه‌‌هایی همراه بود، به طوری که بعد از اعلام عرضه سازمان خصوصی‌‌سازی در روز ۲۷ فروردین، دو روز مانده به زمان واگذاری با برگزاری مجمع برای تقسیم سود انباشته و ۱۵۰ تومانی هر سهم‌، چنین عرضه‌ای انجام نشد و تا ماه‌‌‌ها از عرضه مجدد این بلوک خبری نشد، تا مشتریان این شرکت از امکان رقابت و احیانا خرید آن برخوردار باشند. این در حالی است که با اعلام عرضه این بلوک در چهارشنبه گذشته، ابتدا اعلام شد که به دلیل تنظیم قرارداد جدید بین سازمان بنادر و دریانوردی و تایدواتر این عرضه به زمان دیگری موکول خواهد شد، اما به فاصله چند ساعت از سوی مدیر عامل شرکت بورس اعلام شد که این عرضه در روز تعیین شده ( چهارشنبه ۱۳ شهریور‌ماه‌) صورت خواهد گرفت.

با بازگشایی نماد مربوطه‌، ۹۱ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۴۱۷ سهم شرکت تایدواتر در حالی به قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۲۲۱ ریال وارد سامانه معاملاتی و عرضه شد که ابتدا دو خریدار ایرانی (کشتیرانی) و خارجی (شرکت هندی - امارتی ایندوجا) وارد میدان رقابت شدند و در ادامه شرکت مهر اقتصاد ایرانیان به این جمع پیوست، تا تنور رقابت خرید بلوک تایدواتر با افزایش قیمت مورد تقاضا گرم‌‌تر شود.

درخواست تعلیق معامله

این وضعیت در حالی ایجاد شد و رقبای اصلی در شرایطی به عملکرد یکدیگر چشم دوخته بودند

(و همچنان چشم دوخته‌‌‌اند) که روز جمعه با ارسال پیامکی از سوی مدیرعامل سرمایه‌‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان این جریان وارد فاز جدیدی شد. عیسی رضایی، در گفت‌و‌گویی خرید سهام تایدواتر توسط شرکت هندی - اماراتی ایندوجا را وارد شدن بیگانگان به لایه‌های اصلی نظام تلقی کرد. وی گفت: معامله سهام تایدواتر باید به دلایل امنیتی تعلیق شود، چرا که اگر سهام این شرکت مهم ایرانی توسط سرمایه‌‌گذار خارجی خریداری شود، به معنای واگذار کردن دروازه‌های نظام به خارجی‌ها است و این شرکت اماراتی در حالی چندین میلیارد دلار در بندر جبل‌علی امارات سرمایه‌گذاری کرده که این بندر رقیب بنادر ایران بوده لذا نباید سهام تایدواتر به رقبای خارجی واگذار شود . رضایی تاکید کرد: باید معامله دیگری تنها با حضور سرمایه‌گذاران و متقاضیان ایرانی انجام شود.

به گفته رضایی، واگذاری سهام شرکت تایدواتر باید با دید امنیتی نگاه شود؛ چرا که شرکت خارجی متقاضی حاضر نیست برای توسعه خدمات بندری ایران سرمایه‌گذاری کند و هدفش از خرید سهام تایدواتر جلوگیری از افزایش ورود کشتی‌ها به بنادر ایران است.

معامله تعلیق نمی‌شود

این اظهارات در حالی بیان شده که به نظر مسوولان سازمان خصوصی‌‌سازی و شرکت بورس موضوع و چگونگی این واگذاری قبلا مورد بررسی ارکان مختلف نظام واقع شده و دلیلی برای تعلیق عرضه بلوک ۲۴/۴۲ درصدی تایدواتر وجود ندارد.

در این رابطه مهدی عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی که به هنگام عرضه سهام شرکت‌ها از فعالیت‌ و تحرکات مضاعفی برخوردار می‌شود، گفت: امکان تعلیق عرضه این بلوک وجود ندارد و چنین درخواستی از سوی هر یک از خریداران تکذیب می‌شود.

جوانمردانه رقابت کنید

شرکت بورس نیز که پذیرای واگذاری‌ها و عرضه بلوکی و خرد سهام شرکت‌های بورسی است، به نظاره و نظارت عرضه بلوک مدیریتی تایدواتر پرداخته است.

علی رحمانی مدیرعامل شرکت بورس نیز در رابطه با عرضه سهام تایدواتر گفت: سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در بازار سهام باید ابتدا مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه مانند سازمان سرمایه‌گذاری خارجی دریافت کنند که در این رابطه شرکت هندی - اماراتی«ایندوجا» چنین مراحلی را طی کرده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر مباحث حساس و مربوط به این واگذاری قبلا توسط مراجع ذیصلاح انجام و به نتیجه رسیده تا چنین عرضه‌ای صورت گیرد. رحمانی در رابطه با این واگذاری

اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نهاد دولتی سیاست‌گذار و ناظر باید وظایف مربوطه را به درستی انجام دهد و هرگونه ابهام و نگرانی را در قرارداد آتی تایدواتر از بین برده و شفاف کند. وی ابراز امیدواری کرد خریداران سهام تایدواتر به رقابت جوانمردانه پرداخته و هر سرمایه‌گذاری که قیمت بالاتری بدهد، در این رقابت پیروز شود.

تعلیق معامله در اختیار فروشنده

علی صحرایی مدیر بازار که روزانه معاملات خرد و بلوک سهام شرکت‌ها را زیرنظر دارد در رابطه با این موضوع که آیا امکان تعلیق عرضه‌ از سوی خریدار وجود دارد، گفت: خریدار نمی‌تواند درخواست تعلیق عرضه سهام را داشته باشد، چرا که تعلیق عرضه سهام فقط به عهده فروشنده و با تشخیص سازمان و شرکت بورس است.

منتظر می‌‌‌مانیم

با این اوصاف و شرایط می‌توان گفت تعلیق عرضه سهام مدیریتی تایدواتر وجود ندارد و خریداران باید در روزهای آینده نیز به رقابت با یکدیگر بپردازند که با توجه به پافشاری و آمادگی سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان به خرید این بلوک به هر قیمت، باید منتظر وقایع جالب توجه و شاید رکورد شکنی‌هایی در آینده نشست.

گفتنی است، سه متقاضی ایرانی و خارجی بلوک ۲۴/۴۲ درصدی سهام تایدواتر در چهارمین روز ماراتن دست خالی برگشتند و افزایش قیمت ۱۴ هزار و ۴۵ ریال هرسهم تایدواتر و ارزش‌‌گذاری ۱۲۸ میلیارد تومانی نیز کارساز نشد. بلوک ۲۴/۴۲ درصدی سهام تایدواتر در حالی روز چهارشنبه گذشته از سوی سازمان خصوصی‌‌سازی به وکالت از سازمان بنادر و دریانوردی در بازار اول بورس عرضه شده که سه متقاضی ایرانی و خارجی این بلوک مدیریتی دیروز در چهارمین روز ماراتن دست خالی از تالارشیشه‌ای بازگشتند.