گروه بورس- صحبت واگذاری شرکت‌های ملی گاز و صنایع پتروشیمی مدتی است که بین سازمان خصوصی‌سازی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جریان است.

از یک سو شرکت ملی صنایع پتروشیمی به منظور حفظ قدرت رقابت این شرکت در بازارهای بین‌المللی، خواستار واگذاری یکجای این شرکت است و از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی با مخالفت با این شیوه، معتقد است شرکت‌های پتروشیمی باید به صورت تک‌تک واگذار شوند.
به گزارش خبرنگار ما، تاکنون اظهارنظر قاطعی از سوی مدیران سازمان خصوصی‌سازی در این خصوص ارائه نشده است، اما مدیران دست‌اندرکار واگذاری این شرکت‌ها امیدوارند بتوانند موافقت سازمان خصوصی‌سازی را جلب کنند.
ادامه مذاکرات
به گزارش ایسنا، غلام‌حسین نوذری- وزیر نفت- درباره واگذاری هلدینگی سهام شرکت‌های ملی گاز ایران و نیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان این مطلب اظهار کرد: واگذاری یکجای شرکت‌ها یک موضوع در حال بررسی است. اگرچه در این زمینه مذاکرات با سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری یکپارچه این دو شرکت همچنان ادامه دارد.
به گفته او با واگذاری زنجیره‌ محصولات پتروشیمی و همچنین گاز، شرایط ایجاد رقابت مطلوب در عرصه بازارهای بین‌المللی ایجاد و امکان افزایش قدرت چانه‌زنی این شرکت‌ها فراهم می‌شود. وزیر نفت با تاکید بر این‌که امکان واگذاری همه شرکت‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی تا پایان برنامه پنجم توسعه وجود دارد، تشریح کرد: تا پایان سال 1393 کل شرکت‌های مشمول اصل 44 وزارت نفت شامل شرکت‌های گاز استانی، مجتمع‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌های نفتی و گازی واگذار خواهند شد.
سهام پالایشگاه تبریز کاملا آماده واگذاری است
وی وضعیت کنونی واگذاری سهام شرکت‌های مختلف این صنعت را کند ندانست و گفت: با توجه به حجیم بودن شرکت‌های صنعت نفت و همچنین نیاز به حجم زیاد نقدینگی بازار و شرایط اقتصادی خاص خریداران روند مطلوبی دارد؛ در این‌مورد تاکنون حدود 46شرکت واگذار شده که پتروشیمی رازی و پالایشگاه نفت اصفهان از واگذاری‌های شاخص بوده و سهام پالایشگاه تبریز نیز کاملا آماده واگذاری است.
ارائه گزارش جامع به سازمان خصوصی‌سازی
مهدی آقاجانی رییس ستاد اصل 44 شرکت ملی صنایع پتروشیمی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در حال حاضر گزارش جامعی به سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده و ظرف یک تا دو هفته آینده تکلیف این موضوع مشخص می‌شود.
آقاجانی اولویت اول شرکت ملی صنایع پتروشیمی را واگذاری یکجا ذکر کرد و افزود: در صورت مخالفت سازمان خصوصی سازی با این موضوع ترجیح می‌دهیم این شرکت به صورت سه هلدینگ تخصصی، منطقه‌ای و سایر واگذار شود.
رئیس ستاد اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی با واگذاری یکجا یا هلدینگی موافقت کند، اظهار داشت: این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی بیشتر تمایل به واگذاری تک تک واحدهای پتروشیمی دارد.
وی تنها امتیاز واگذاری یکجای شرکت ملی صنایع پتروشیمی را توسعه این صنعت و قدرت رقابت بیشتر با شرکت‌های خارجی ذکر و اظهار امیدواری کرد: سازمان خصوصی‌سازی هرچه زودتر در این خصوص تصمیم‌گیری کند.
آقاجانی در ادامه با بیان اینکه واگذاری شرکت‌های پتروشیمی براساس اولویت‌بندی و کشش بازار ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل واگذاری شرکت مخابرات ایران روند خصوصی‌سازی شرکت‌های پتروشیمی اندکی کند شده و به نظر می‌رسد پس از واگذاری این شرکت، واگذاری شرکت‌های پتروشیمی شتاب بیشتری بگیرد.
رییس ستاد اصل ۴۴ قانون اساسی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر۲۰ شرکت
زیر مجموعه پتروشیمی در لیست واگذاری به بخش خصوصی قرار دارند، تصریح کرد: در صورتی که پیشنهاد واگذاری یکجا یا هلدینگی مورد قبول واقع شود، تعداد شرکت‌های پتروشیمی برای واگذاری افزایش می‌یابد.