ایسنا- معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس آخرین وضعیت صندوق‌های زمین و ساختمان، دستورالعمل بازارگردانی در معنای جدید و راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تشریح کرد. قاسم محسنی دمنه گفت: دستورالعمل تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان دوم شهریورماه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید و سایر موارد اعم از امیدنامه، اساسنامه و سایر دستورالعمل‌های مربوط در دستور کار هیات مدیره است که در جلسه این هفته هیات مدیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی اظهار کرد: در صورتی‌که موارد مورد بررسی در جلسات هیات مدیره به نتیجه برسد، احتمالا تا اواخر هفته آینده سایر دستورالعمل‌های این صندوق نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه مراحل راه‌اندازی این صندوق‌ها ساده نیست، اضافه کرد: در صورتی‌که بررسی هیات مدیره در هفته‌ آینده به اتمام برسد باید این صندوق نزد شرکت‌ها و سپس در سازمان بورس ثبت و پروژه‌ای برای آن معرفی و روی آن فعالیت شود و طرح توجیهی برای پروژه‌ فراهم و متقاضیان مجوزهای لازم را از مراجع ذی‌صلاح اخذ کنند تا در نهایت از سازمان بورس مجوز عرضه عمومی گرفته شود. محسنی دمنه با بیان اینکه صندوق‌های زمین و ساختمان قطعا تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود گفت: شروع فعالیت این صندوق‌ها به تقاضای مطرح شده و تطابق با مقررات بستگی دارد.

وی در مورد دستورالعمل‌ بازارگردانی به معنای جدید با اشاره به تصویب این دستورالعمل ادامه داد: در حال حاضر این دستورالعمل به کانون کارگزاران، کانون سرمایه‌گذاران نهادی و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های تامین سرمایه و کارگزاری‌ها ابلاغ شده است و در حال پیگیری هستیم تا اشخاصی بازارگردانی را انجام دهند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی اعلام کرد: هر کسی که حاضر باشد از کارگزاران یا شرکت‌های تامین سرمایه بازارگردانی سهمی را قبول کند یا از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و سایر سرمایه‌گذاران تامین مالی این امر را به عهده بگیرد ما از آن استقبال می‌کنیم، ولی تاکنون درخواست و تقاضایی به سازمان اعلام نشده است. وی در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی صندوق تامین سرمایه در مقیاس بزرگ عنوان کرد: صندوق سرمایه‌گذاری نوین در حال راه‌اندازی است و قرار بود که در هفته دولت راه‌اندازی شود، ولی تاکنون مدارک آنها کامل نشده است و مشخص نیست که بتوانند در هفته دولت صندوق بزرگ را راه‌اندازی کنند یا خیر؟

وی با بیان اینکه این صندوق‌ سرمایه‌گذاری اولین صندوق در مقیاس بزرگ است، عنوان کرد: آموزش و هماهنگی ایجاد این صندوق مشکل است، ولی امیدواریم که در هفته دولت این صندوق راه‌اندازی شود.

محسنی دمنه از تقاضای یک درخواست از سوی کارگزاری مفید برای راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری در مقیاس بزرگ خبر داد و گفت: با ارائه مدارک، این درخواست باید مورد بررسی قرار گیرد.