فارس- فدراسیون جهانی بازار سهام اعلام کرد بورس تهران با حفظ موقعیت خود به عنوان نخستین بورس جهان از نظر رشد شاخص، طی تیر ماه از نظر رشد ارزش نیز در جایگاه نخست در این ماه قرار گرفت. براساس گزارش فدراسیون جهانی بازار سهام، در حالی که بورس تهران طی چند ماه گذشته مقام نخست از نظر رشد شاخص را کسب کرده است در ماه ژوئیه(تیر) با حفظ جایگاه خود در این زمینه از نظر افزایش ارزش نیز در جایگاه نخست قرار گرفت.

ارزش بورس تهران در این ماه با رشد ۱۰۶‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷/۶۵میلیارد دلار رسید. در ماه ژوئن(خرداد) ارزش بورس تهران ۱/۶۱‌میلیارد دلار اعلام شده بود.

بر اساس این گزارش پس از بورس تهران که از نظر رشد ارزش جایگاه نخست در میان ۵۳ بورس مهم دنیا را به خود اختصاص داده است، بورس کلمبیا با رشد ۸۸‌درصدی در جایگاه دوم، بورس لوکزامبورگ با رشد ۷۲‌درصدی در جایگاه سوم، بورس موریتوس با رشد ۳۰‌درصدی در جایگاه چهارم و بورس مصر با رشد ۲۸‌درصدی در جایگاه پنجم از این نظر قرار گرفته‌اند.

در مجموع از ۵۳ بورس مهم دنیا ۱۱ بورس با رشد ارزش و بقیه با کاهش ارزش در ماه ژوئیه مواجه شده اند.

به طور کلی بورس های بزرگ اروپایی و آمریکایی در ماه ژوئیه با کاهش ارزش مواجه بوده‌اند. ارزش بورس آلمان در این ماه ۸‌درصد، بورس سوئیس ۹‌درصد، بورس نسدک آمریکا ۱۱‌درصد، بورس توکیو ۱۷‌درصد، بورس یورونکس پاریس ۱۸‌درصد و بورس لندن ۱۹‌درصد کاهش یافت. بورس ایرلند با کاهش ۳۸‌درصدی در ارزش خود بیشترین کاهش ارزش را داشته است.

بر اساس این گزارش اقدام دولت ایران در واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی در چارچوب اصل ۴۴ قانون اساسی، مهم‌ترین علت افزایش ارزش بورس تهران بوده است.

شاخص بورس تهران نیز در ماه ژوئیه با رشد ۵۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۴۹‌هزار و ۵۴ واحد رسید. این رقم نسبت به ماه قبل از آن نیز ۱۳‌درصد رشد داشته است. شاخص بورس تهران در ماه ژوئن (خرداد) به ۴۳‌هزار و ۳۷۱ واحد رسیده بود.

بدین ترتیب این بورس از نظر رشد شاخص در ماه ژوئیه رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است. در نیمه نخست سال‌جاری میلادی نیز بورس تهران از نظر رشد شاخص در جایگاه نخست دنیا قرار گرفته است.

بورس موریتوس با رشد ۱۶‌درصدی در رتبه دوم، بورس مصر با رشد ۱۳‌درصدی در رتبه سوم، بورس سائو پائولو با رشد ۹‌درصدی در رتبه چهارم و بورس کلمبیا با رشد ۸‌درصدی در رتبه پنجم از این نظر قرارگرفته‌اند.

به جز این پنج بورس سایر بورس‌های جهان در ماه ژوئیه با افت شاخص مواجه بوده‌اند.