گروه بورس- با راه‌اندازی سامانه‌های دوگانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سهامداران دیگر نیازی به مراجعه حضوری در شرکت‌ها ندارند. «علیرضا حاجی‌نوروزی»، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه که در مراسم رونمایی دو سامانه IPS و IGS سخنرانی می‌کرد، گفت: «واحد خدمات امور سهامداری» از مهرماه سال گذشته در شرکت ما راه‌اندازی شد ولی به دلیل وجود پاره‌ای مشکلات و در نهایت با مساعدت سازمان، تالار سعدی در اختیار شرکت ما قرار گرفت. پس از این امر ساختمان به شکل یکی از شعب بانک‌ها درآمد تا عملیات خدمات‌رسانی به صورت بهتری به سهامداران انجام شود.

«حاجی‌نوروزی» با اشاره به مزایای این واحد، ابراز داشت: از این پس سهامداران برای انجام امور خود نیازی به مراجعه به تک‌تک شرکت‌ها نداشته و می‌توانند کلیه خدمات مورد نیازشان را در خصوص سهام در همین واحد انجام دهند. به علاوه سهامداران می‌توانند از طریق شبکه‌های اینترنتی هم از خدمات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه استفاده‌ کنند.

وی یادآور شد: مرحله نخست، فاز اول سامانه‌های IPS (Information (اPortfolio System و IGS (Information Gallery System) رونمایی می‌شود، که در سامانه IPS با ارائه نام کاربری و رمز ورود به سهامداران این امکان ایجاد می‌شود تا در هر لحظه سبد سهام خود را حداکثر تا پایان روز قبل مشاهده کنند. سامانه IGS نیز این امکان را در اختیار سهامداران قرار می‌دهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری و ارائه مدرک، تنها از طریق سایت، اطلاعات سهامداری خود را تکمیل و با ارائه شماره حساب الکترونیک، سود سهام خود را دریافت کنند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با استعلام از سازمان ثبت احوال و بانک مزبور، اطلاعات را بررسی کرده و پس از احراز صحت اطلاعات سود سهام را به حساب سهامدار واریز می‌کند. هم‌چنین اطلاعات مربوط به واریز وجه (نحوه محاسبه و مبلغ مربوط به هر شرکتی) نشان داده می‌شود.

حاجی نوروزی با اشاره به این‌که در گذشته کد سهامداری یکی از مشکلات بازار به شمار می‌رفت، گفت: گاهی اوقات، اطلاعات مربوط به یک کد سهامداری ناقص بود، یا یک شخص دارای چندین کد سهامداری بود.

وی در پایان تصریح کرد: این دو سامانه از حدود یک ماه و نیم گذشته به صورت آزمایشی فعالیت می‌کنند و امروز نیز به طور رسمی رونمایی می‌شوند. این مجموعه نیز از هفته پیش به صورت آزمایشی کار خود را آغاز کرد و از امروز فعالیت رسمی خود را شروع می‌کند.