گروه بورس- رییس سازمان خصوصی‌سازی درحالی ورود بانک‌ها طی یک‌ماه آینده را تکذیب کرد که پیش‌تر معاون وی از ورود بانک‌ها طی یک‌ماه آینده به بورس خبرداده بود. به گزارش خبرنگار ما کردزنگنه روز دوشنبه در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به این که سهام بانک‌ها در این مدت واگذار نخواهد شد، اظهار داشت: زمان عرضه سهام بانک‌ها نامعلوم است و سازمان خصوصی‌سازی عرضه این سهام را پیگیری خواهد کرد.

در همین حال غلامی معاون امور آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته برای دومین‌بار در گفت‌وگو با «مهر» با اشاره به قطعی بودن عرضه سهام اولین بانک تا یک ماه دیگر تاکید کرد: در یک ماه آتی ۵درصد از سهام بانک ملت یا صادرات که از آمادگی بیشتری برای حضور در بورس برخودار هستند، در بورس به عموم مردم عرضه خواهد شد. معاون سازمان خصوصی سازی با اشاره به اینکه در مورد صندوق بازنشستگی بانک‌های مشمول واگذاری نیز به زودی تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: همچنین اساسنامه بانک‌های مشمول نیز باید به ثبت برسد. وی افزود: مابقی سهام شرکت مخابرات نیز به صورت بلوکی یا تدریجی در بورس عرضه خواهد شد که البته هم‌اکنون سازمان خصوصی‌سازی به دنبال اخذ مجوز برای عرضه سهام آن است.

وی همچنین درگفت‌وگوی دیگری با «ایسنا»، با اشاره به تشکیل کارگروه بانک‌ها در روز گذشته جهت تعیین تکلیف وضعیت صندوق بازنشستگی آنها گفت: در این کارگروه که با حضور مسوولان سازمان خصوصی‌سازی، بانک‌ها و بدون حضور سازمان‌ حسابرسی برگزار شد، به منظور شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها پیشنهاد شد حقوق بازنشستگان آنها در صورت‌های مالی منتهی به پایان سال ۸۶ به صورت کلی یا به مدت پنج سال منظور شود که انجام این کار به نظر و تایید سازمان حسابرسی بستگی دارد.

وی در مورد مبلغ ذخیره اظهار کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد که مبلغ ذخیره با تایید حسابرسی صندوق بازنشستگی و تصویب در مجمع عمومی صندوق بازنشستگی بانک‌ها تعیین شود. غلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر این منتظر رسیدگی صورت‌های مالی بانک‌ها و گزارش‌ حسابرسی هستیم که در مراحل نهایی قرار داشته و بعد از اعلام نظر حسابرسی پنج درصد از سهام بانک‌ها در بورس عرضه می‌شود. معاون سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: در صورت اعلام نظر سازمان حسابرسی در مورد صورت‌های مالی و میزان ذخیره صندوق بازنشستگان بانک‌ها، سهام آنها حداقل تا شهریورماه وارد بورس خواهد شد.

واگذاری بانک‌ به سهام عدالت

گروه بورس - رییس جمهورمصوبه واگذاری بخشی از سهام متعلق به دولت در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات از طریق بورس برای اختصاص به طرح توزیع سهام عدالت را تایید و ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزرای عضو ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت بنا به پیشنهاد دبیرخانه ستاد مرکزی و به استناد آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون بر اساس توزیع سهام عدالت، با واگذاری ۴۰‌درصد سهام بانک تجارت از طریق بورس به قیمتی (که به تصویب هیات عالی واگذاری خواهد رسید) در قالب طرح توزیع سهام عدالت موافقت کردند. بر اساس این مصوبه، ۴۰‌درصد سهام بانک صادرات و ۱۵‌درصد سهام بانک ملت نیز در همین چارچوب واگذار خواهند شد. این مصوبه وزیران عضو ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در ۱۴‌مرداد ۱۳۸۷ به تایید رییس‌جمهور رسیده و برای اجرا ابلاغ شده است. به گزارش خبرنگار ما، بانک صادرات و بانک تجارت از جمله شرکت‌های صدر اصل ۴۴ هستند که براساس قانون پس از واگذاری، ۲۰درصد از سهام آنها همچنان در اختیار دولت باقی خواهد ماند. از سوی دیگر با واگذاری ۴۰درصد از سهام این دو بانک در قالب طرح توزیع سهام عدالت، اختیار ۶۰درصد از دو بانک صادرات و تجارت در دست دولت باقی خواهد ماند. به این ترتیب بعد از واگذاری دو بانک صادرات و تجارت، این دو بانک همچنان دولتی باقی می‌مانند.