موج- اشخاص خارجی می‌توانند با مجوز بورس اوراق‌بهادار تهران حداکثر تا ۴۹‌درصد از سهام شرکت‌های کارگزاری موجود را خریداری کنند.

این امتیاز درحالی برای سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه کشور در نظر گرفته شده است که صنعت کارگزاری و دستورالعمل‌های معاملاتی بازار سرمایه کشور امکان فعالیت مشترک کارگزاران داخلی و خارجی علاقه‌مند ورود به این عرصه را از آنها سلب کرده است.

در این میان حسین خزلی خرازی، مدیرعامل شرکت کارگزاری بانک کشاورزی با ابراز علاقه‌مندی در مشارکت با یک نهاد مالی یا کارگزار قوی خارجی، به مذاکرات صورت گرفته از سوی این کارگزاری با دو کارگزار در استانبول و امارات برای انجام فعالیت‌های مشترک اشاره می‌کند.

وی با بیان اینکه «تفاوت در سیستم‌های معاملاتی، روش‌ها و اختلاف سیستماتیک منجر شد تا در این زمینه موفق نباشیم»، ادامه داد: این امر مستلزم رشد صنعت کارگزاری و اعمال تغییراتی در دستورالعمل‌های معاملاتی است.

خرازی با تاکید بر برقراری تبادل الکترونیک سفارش‌ها در بازارها، یادآور شد: کارگزاران بزرگ در دنیا با استفاده از سیستم‌های ارتباطی و الکترونیک سفارش‌ها را از اقصی نقاط دریافت و معاملات را انجام می‌دهند.

وی همچنین از نبود سرمایه‌گذار خارجی در کشور به عنوان مانعی دیگر در انجام این‌گونه از فعالیت‌ها نام ‌برد و گفت: در حال حاضر در کشورمان سرمایه‌گذارانی که با کنترل بازارهای مالی خارجی و با استفاده از ابزارهای مالی بورس‌های خارجی و ایران اقدام به خرید و فروش سهم کنند، نیز وجود ندارد.

گفتنی است که قایل شدن چنین امتیازی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی می‌طلبد تا کانون کارگزاران و سازمان بورس اوراق‌بهادار برنامه‌های جامعی را برای رشد صنعت کارگزاری تهیه و تدوین کنند.