بانک صادرات تا یک ماه دیگر به بورس می‌آید

عکس:آکو سالمی

ایسنا- معاون سازمان خصوصی‌سازی از پذیرش ذوب‌آهن اصفهان در بورس، عرضه بانک صادرات تا یک ماه آینده، واگذاری مابقی مخابرات در انتظار اخذ مجوز و پالایشگاه نفت تبریز در انتظار نظر وزارت نفت خبر داد. دکتر اسماعیل غلامی، معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی‌سازی، از پذیرش شرکت ذوب‌آهن اصفهان در بورس خبرداد و گفت: چهارشنبه گذشته جلسه هیات پذیرش برای پذیرش ذوب‌آهن تشکیل و در نهایت این شرکت مورد پذیرش در بورس قرار گرفت.

واگذاری یک معدن به ذوب‌آهن

وی افزود: در این جلسه پیشنهاد شد تا یک معدن جهت تامین خوراک و مواد اولیه به شرکت ذوب‌آهن اصفهان اضافه شود تا با توجه به پروژه‌های جدید و افزایش سرمایه شرکت مشکلی ایجاد نشود که در صورت ارائه مجوز از سوی دولت شرکت ذوب‌آهن اصفهان آماده عرضه در بورس بوده و مشکلی ندارد.

عرضه ذوب‌آهن اصفهان در شهریور ماه

غلامی در مورد زمان اخذ مجوز معدن گفت: مقرر شد که ظرف دو هفته آینده مجوز معدن اخذ شود که در این صورت شرکت ذوب‌آهن اصفهان طی یک ماه آینده و در شهریور ماه وارد بورس خواهد شد و در صورت عدم اخذ مجوز نیز برای عرضه سهام شرکت مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه اقدامات نهایی در مورد ورود ذوب‌آهن اصفهان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: اطلاعات مورد نیاز برای ورود این شرکت ارائه شده و مدیریت ذوب‌آهن اصفهان طی دو ماه اخیر اطلاعات مناسبی به سازمان خصوصی سازی ارائه کرده است.

پالایشگاه تبریز در انتظار وزارت نفت

معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان ورود پالایشگاه تبریز به بورس اظهار کرد: پالایشگاه نفت تبریز از نظر سازمان خصوصی‌سازی آماده عرضه است، ولی باید با وزارت نفت در این زمینه توافقاتی حاصل شود که در حال مذاکره هستم.

وی با اشاره به واگذاری هلدینگی شرکت‌های زیر مجموعه نفت تصریح کرد: واگذاری پالایشگاه‌ها به صورت هلدینگی نبوده و به صورت مستقل واگذار می‌شوند. البته سازمان خصوصی سازی با واگذاری هلدینگی شرکت‌های پتروشیمی مخالف است؛ زیرا شرکت‌ها هر چقدر کوچکتر باشند، فروش آنها راحت‌تر بوده و مشکلات کمتری ایجاد می شود، ولی واگذاری هلدینگی شرکت‌های گازی به دلیل تعداد محدود و شبکه بودن شرکت‌های گازی، امکان‌پذیر است.

واگذاری مابقی مخابرات در انتظار مجوز

معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد زمان واگذاری مابقی شرکت‌ مخابرات عنوان کرد: سازمان خصوصی‌سازی در مرحله اخذ مجوز برای عرضه مابقی شرکت مخابرات به صورت بلوکی یا تدریجی قرار دارد که نتایج آن اعلام می‌شود.

واگذاری یک بانک تا ماه آینده

غلامی در ادامه در تشریح وضعیت بانک‌ها برای ورود به بورس از انجام اقدامات نهایی در این زمینه خبرداد و گفت: در جلسه‌ای که با کارگروه بانک‌ها در هفته آینده برگزار می‌شود، در مورد صندوق بازنشستگی کارکنان بانک تصمیم گیری خواهد شد.

وی یادآور شد: در جلسه ای که با معاونت بانک وزارت اقتصاد و دارایی و سازمان بورس برگزار شد، این نتیجه حاصل شد که هر تصمیمی از سوی کارگروه اتخاذ شود، نهایی شده و سپس مراحل اجرایی آن طی شود.

وی با بیان اینکه قطعا تا یک ماه آینده یکی از بانک‌های صادرات و ملت وارد بورس می‌شود، اظهار کرد: پس از تصمیم‌گیری در مورد وضعیت صندوق بازنشستگی کارکنان بانک و ابلاغیه وزیر اقتصاد جهت ثبت اساسنامه بانک‌ها آماده عرضه خواهند بود و قطعا یک بانک تا یک ماه آینده وارد بورس می‌شود.

معاون آماده‌سازی سهام سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: همچنین باید سازمان حسابرسی نظر خود را در مورد میزان ذخیره بانک‌ها اعلام کند تا حساب‌ها به صورت شفاف ارائه شود.

بانک صادرات زودتر می‌آید

وی یادآور شد: بانک ملت، صادرات و تجارت از آمادگی ورود به بورس برخوردارند و هر قیمتی که آغاز شود، برای هر سه بانک صدق می‌کند ولی به نظر می‌رسد که بانک‌ صادرات زودتر از سایر بانک‌ها وارد بورس شود.