رقابت شش خریدار برای بلوک یک میلیارد دلاری
عکس: علیرضا سلطانی- خبرگزاری موج
گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «اطلاع‌رسانی به موقع، سهم عمده‌ای را در رشد قیمت سهام غدیر داشته است»، «غدیر مثل عروس دوست داشتنی، خواستگاران زیادی دارد»، «سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح یکی از...

خواستگاران غدیر است»، «مجمع زاگرس به تنفس خورد»، «زیان 2 میلیارد ریالی دولت از فروش «غدیر» کارشناسی نیست»، «این مال (غدیر) روی دست بانک نمی‌ماند»، «هر کسی در غدیر را بزند و یک شرکت از ما بخواهد ما مذاکره می‌کنیم» و ... اینها بخشی از صحبت‌هایی است که در نشست مطبوعاتی مدیران شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با خبرنگاران مطرح شده است.
۶ خواستگار «غدیر» در صف!
«مهندس محسن معماری»، مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» در خصوص خریداران احتمالی بلوک 51 درصدی این شرکت که فردا عرضه می‌شود، گفت: تاکنون مذاکره خوبی با 6 گروه برای خرید بلوک غدیر انجام شده است. البته این مساله به این معنی نیست که اینها تنها و قطعی‌ترین خریداران سهام غدیر هستند، بلکه «غدیر» مثل عروس دوست‌داشتنی، خواستگاران زیادی دارد.
مهریه «غدیر» بالاست
وی ادامه داد: دوستان صاحب حق ما در نیروهای مسلح از علاقه‌مندان خرید سهام غدیر هستند که این امر باعث مسرت و شادی ماست؛ چرا که اگر هر کدام از سازمان‌های سپاه، بسیج، ناجا و ... وارد برنامه خرید سهام غدیر شوند، دو اتفاق مبارک می‌افتد؛ اول اینکه می‌توانند برای پرسنل فداکار خود خلق ارزش کنند و از سوی دیگر در اقتصاد ملی نقش‌آفرینی کنند.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال ورود شرکت‌هایی چون مهر اقتصاد ایرانیان، صندوق بازنشستگی بانک‌ها، «شستا» و سایرین به این معامله گفت: بعید می‌دانم شرکت‌هایی که نام برده شدند، بتوانند مهریه این عروس را بپردازند. ولی در مجموع تصور من بر این است که شرکت‌هایی که متقاضی خرید این سهام هستند، در قالب کنسرسیوم وارد عمل شوند.
مدیر عامل غدیر در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره نظر مدیران این شرکت نسبت به قیمت پایه 298 تومان معامله 51 درصدی گفت: در رابطه با فروش سهام غدیر، مالک اصلی سهم یعنی دوستان بانک صادرات، باید صاحب نظر باشند؛
ولی استنباط من این است تصمیمی که برای فروش گرفته شده، عاقلانه بوده چرا که بانک شناخت خوبی نسبت به سهم و دارایی خود دارد.
وی ادامه داد: قیمت پایه همان‌طور که از نام آن هم برمی‌آید به صورت اصل و پایه تعیین شده است که احتمال رشد آن در روز عرضه وجود دارد.
از سوی دیگر برای فروش حجم بالایی از سهام باید ظرفیت‌های بازار را هم سنجید؛ چرا که اگر قیمت بالا اعلام شود از جهت اعتباری چندان برای بانک و غدیر مناسب نیست.
زیان 2 میلیاردی نداریم
وی همچنین بحث‌های مربوط به زیان ۲ میلیارد دلاری دولت را در صورت فروش سهام غدیر رد کرد و گفت: زیان ۲ میلیارد دلاری دولت از دیدگاه ما کارشناسی نیست. مطمئن هستیم که روز چهارشنبه شرایط خرید طوری تعیین شده که این مال (غدیر) روی دست بانک نمی‌ماند.
از سوی دیگر دکتر حجت‌الله صیدی، قائم‌مقام شرکت هم گفت: زمانی که مذاکرات برای فروش 51 درصد سهام غدیر قطعی شد واگذاری اعلام شد. طبیعی است که مذاکراتی هم از قبل با برخی خریداران انجام شده است و تمام بحث عرضه تابع قانون عرضه‌های عمده سازمان بورس بوده است.
مجمع زاگرس؛ شاید وقتی دیگر
در ادامه جلسه «دکتر مرتضی سامی»، معاون سرمایه‌گذاری غدیر هم در جواب سوال دیگر خبرنگار ما درباره نتایج مجمع پتروشیمی زاگرس و تغییر سال مالی آن گفت: مجمع این شرکت به دلیل پاره‌ای اختلاف‌نظرها درباره تقسیم سود با تنفس روبه‌رو شد.
سود کلی زاگرس در سال جاری ۲۵۰میلیارد تومان است که ۳۴ درصد آن متعلق به غدیر است.
وی در پاسخ به اینکه اگر سود غدیر به طور کامل در زاگرس پرداخت نشود آیا EPS غدیر تعدیل خواهد داشت یا خیر، گفت: احتمال رخداد این امر بسیار کم است ولی اگر هم قرار بر این امر باشد پیش‌بینی کافی را برای پوشش کسری احتمالی انجام داده‌ایم.
توافقنامه برای احداث واحدهای مسکونی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در ادامه از توافقنامه وزارت مسکن و شرکت غدیر در مورد احداث واحدهای مسکونی در شهرک پرند خبرداد و گفت: در حال مذاکره با وزارت مسکن هستیم تا پنج هزار واحد مسکونی را در این شهرک عملیاتی کنیم و تلاش می‌کنیم با فن‌آوری جدید این کار دنبال شود تا هم به اهداف دولت کمک کرده و هم در جهت رفع نیازهای مردم برای تامین مسکن موثر باشیم.
وی اظهار کرد: با مدیران ۱۸ شهرک مسکونی مذاکراتی در حال انجام است و پیش‌بینی این است که طرح پنج هزار واحدی را با موفقیت در ۱۸ شهرک مسکونی توسعه دهیم و امیدواریم که شرکت توسعه ساختمانی که یکی از مهمترین زیرمجموعه‌های شرکت غدیر است در سال ۸۷ به مرحله‌ای برسد که حداقل پنج درصد نیاز مسکن کشور را تامین کند.
معماری با بیان اینکه شرکت توسعه ساختمان در بین اقشار مردم بسیار مورد اعتماد است، تصریح کرد: اجرای طرح پنج هزار واحد مسکونی با سرمایه 15 میلیارد تومان آغاز و پیش‌بینی می‌شود که در کمترین مقادیر حدود 50 میلیارد تومان سود دهد و طی دو سال با تکنولوژی‌های جدیدی که به کار می‌رود به بهره برداری برسد تا هم ساخت و ساز سرعت یافته و هم کیفیت ساخت افزایش یابد.
همایش نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی؛ آذر ماه
وی از برگزاری همایش نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری در اقتصاد ملی خبر داد و عنوان کرد: هدف از برگزاری همایش این است که نظر دولتمردان را جلب کرده تا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقش موثرتری ایفا کنند.
۶۰۰ میلیارد تومان سود تا سال ۹۲
دکتر صیدی هم ضمن بیان اینکه آینده مشخصی از سودآوری شرکت غدیر به اطلاع سهام داران رسیده است از تقسیم سود600 میلیارد تومانی در پایان برنامه پنج ساله (سال 92) خبر داد و گفت: قطعا سود کسب شده بالاتر از این رقم خواهد بود و این نتیجه اصلاح ساختار شرکت بوده و بازار هم این را متوجه شده است.
قائم مقام غدیر با بیان اینکه بحث غدیر اطلاع رسانی کامل است و این کار نیز در پنج سال گذشته انجام شده و در پنج سال آینده هم انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: شرکت غدیر با بازارگردانی و دخالت در قیمت سهم مخالف است، زیرا بازار تحلیل خود را داشته و این مکانیزم بازار است.