گروه بورس- اگرچه موافقان و مخالفان عرضه سهام بلوکی غدیر طی چند روز اخیر به صورت کاملا مشهود روبه‌روی هم قرار نگرفته‌اند، اما سیگنال‌‌های دریافتی از سوی ذی‌نفعان معامله نشان می‌دهد که... آن‌ها با بهره‌گیری از پتانسیل رسانه‌ها در برابر یکدیگر به‌صورت «سر‌به‌تو» صف‌آرایی کرده و تنها با چانه‌زنی از بالا و فشار رسانه‌ای، هر یک قصد دارند سرنوشت معامله را به نفع خود تغییر دهند. خبرهای دریافتی حکایت از آن دارد اگرچه هیچ‌یک از طرفین معامله با «اصل واگذاری غدیر» به‌عنوان پیشگامی در اجرای فصل جدیدی از اصل ۴۴ مخالف نیستند، اما موضوع قیمت پایه معامله محور نزاع و جدال کارشناسان است.

در این شرایط اگرچه با تغییر قیمت سهام روی تابلو، ذی‌نفعان خرد و غیرحقوقی دارد، اما بازیگران اصلی معامله، مدیران و چانه‌زنان امور مالی هستند که تصمیم دارند با بهره‌گیری از پتانسیل رسانه‌ها تصمیم‌گیران ارشد را در انجام یا عدم انجام این معامله با قیمت اعلام شده اقناع کنند .

براساس رفتارهای دریافتی از نیروهای حاضر در این معامله مدیران بانک صادرات به‌عنوان موافقان انجام معامله و برخی از مدیران به‌عنوان منتقدان معامله تحت این عنوان که دولت از محل فروش معامله زیان هنگفت می‌کند، دسته‌بندی می‌شوند. با این حال هیچ یک حاضر به ارائه صریح دیدگاه خود نیستند.هم‌چنین در این میان خریداران نیز که برخی از آنها ورود جدی به بازار سهام را به تازگی تجربه می‌کنند را نباید فراموش کرد.به گزارش خبرنگار ما، براساس آخرین زمزمه‌های دریافتی که هیچ منبعی حاضر به تایید قطعی آن نیست، حکایت از آن دارد که پای حداقل ۵ نهاد بزرگ مالی بازار به این معامله باز شده است.

همان گونه که «دنیای اقتصاد» در گزارش‌های روزهای گذشته خود خبر از توافق بانک صادرات با یک خریدار بالقوه داده بود، زمزمه‌های دریافتی این خریدار را «صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح» معرفی می‌کند.حضور «شستا»، «صندوق بازنشستگی کارکنان نفت»، سرمایه‌گذاری «مهر اقتصاد ایرانیان» در کنار «بنیاد تعاون سپاه» (گروه بهمن)،فضا را برای یک رقابت تمام عیار آماده کرده است و هر یک از آنها در حال بررسی شرایط معامله هستند.در همین حال دو تفسیر جداگانه وجود دارد: مخالفان انجام معامله با این قیمت بر این باورند که دولت با واگذاری غدیر به قیمت ۲۹۸ تومان زیان هفتگی را متحمل شده و معتقدند که تعویق یا تغییر شرایط معامله مناسب است.

اما همسویان انجام معامله بر این باورند که انجام معامله گامی در جهت تحقق خصوصی‌سازی، تفکیک بازار‌پول از سرمایه، اجرای سیاست بانک مرکزی، اصلاح ساختار بانک‌ها، آماده‌سازی بانک صادرات برای واگذاری در بورس، افزایش نرخ بازده دارایی‌های بانک صادرات، تقویت استحکام مالی بانک و بهبود ساختار سرمایه‌ می‌شود. گروه بورس همچنان پوشش خبری ویژه‌ای را برای این رویداد مهم مالی اختصاص خواهد داد.