مدیرعامل بورس:ابهام دوبندی را رفع کنید

مدیرعامل شرکت بورس از عرضه قطعی تا ۵ درصد از سهام شرکت مخابرات در روز شنبه، تعیین حجم مبنای ۱۸ میلیون سهمی این شرکت و عرضه تدریجی ۵ درصد دیگر از سهام در صورت کشش بازار خبر داد و به لزوم حل دو بند گزارش حسابرسی تاکید کرد. علی رحمانی با اشاره به این نکته که با ارائه گزارش‌های حسابرسی شده شرکت مخابرات هم‌اکنون توپ در زمین بورس است، اظهار داشت: شب گذشته در‌‌خصوص آخرین بررسی‌ها برای عرضه تا ۵ درصد از سهام شرکت مخابرات جلسه‌ای برگزار شد و طی آن گزارش‌های حسابرسی و پیش‌بینی سود سهام مخابرات بررسی شد که مسایل موجود امروز حل و فصل می‌شود. وی از انتشار کلیه اطلاعات شرکت مخابرات از جمله گزارش‌ مجمع عمومی فوق‌العاده در‌‌خصوص افزایش سرمایه شرکت مخابرات خبر داد و به لزوم حل دو بند گزارش حسابرسی تاکید کرد.

مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی بازار سرمایه با بیان این مطلب که در بندهای گزارش حسابرسی شرکت مخابرات دو ابهام وجود دارد که باید حل شود، اظهار داشت: ابهام اول در‌‌خصوص افزایش سرمایه است بدین ترتیب که با وجود اعمال افزایش سرمایه، شرکت مخابرات باید ۳۴۵ میلیارد تومان در شرکت‌های تابعه افزایش سرمایه می‌داد که در این رابطه هنوز تشریفات قانونی انجام نشده و به حساب دولت منظور نشده است.

رحمانی بر لزوم شفاف‌سازی این بند تاکید کرد و گفت: شرکت بورس در این‌باره طی نامه‌ای درخواست کرده این بند به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا هر مبلغی که به سرمایه منظور نشده باشد، بعد از عرضه سهام متعلق به همه سهامداران است.

وی در‌‌خصوص دومین ابهام موجود در گزارش‌های شرکت مخابرات به فارس گفت: طبق صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده حدود مبلغ یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بابت اعتبارات سرمایه‌گذاری شرکت‌های استانی مخابرات منظور شده که باید طی سال‌های ۸۷ و ۸۸ به سرمایه منظور شود و با توجه به ورود سرمایه‌گذاران جدید، باید تکلیف این مبلغ نیز مشخص و روشن شود زیرا انتقال این مبلغ به سرمایه دولت بدون رعایت حقوق دیگر سهامداران میسر نخواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس افزود: در رابطه با این موضوع نیز خواسته شده یا این مبلغ به عنوان کمک بلاعوض دولت برای توسعه مخابراتی روستایی و یا به عنوان وجوه اداره شده و یا وام منظور شود.

وی افزود: در غیر این صورت در سال‌‌های آینده نیز دولت بابت توسعه شبکه روستایی با اختصاص اعتبارات در ترکیب سهامداری شرکت مخابرات حضور خواهد داشت که با توجه به عرضه سهام این روند غیرمنطقی است و از سوی دیگر باید حقوق سهامداران رعایت شود.

رحمانی خاطرنشان کرد: سود هر سهم شرکت مادر دو تومان و سود تلفیقی ۱۷ تومان است که باید سهامداران به این نکته توجه کنند.

به گفته وی، جزئیات این ارقام امروز در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت بورس منتشر خواهد شد.

رحمانی در پاسخ به این سوال که با وجود این دو بند آیا مشکلی در عرضه سهام شرکت مخابرات پیش نخواهد آمد، تصریح کرد: این دو مورد قابل حل و فصل بوده و در عرضه سهام مخابرات مانعی ایجاد نخواهد کرد.

وی به قطعی بودن عرضه تا ۵ درصد از سهام شرکت مخابرات در روز شنبه آینده اشاره کرد و در پاسخ به سوالی در‌‌خصوص حجم مبنای شرکت مخابرات گفت: با توجه به عرضه تا ۵ درصد از سهام و شناور شدن دومیلیارد و ۲۵۰ میلیون سهم مخابرات، حجم مبنای این شرکت ۱۸ میلیون سهم در نظر گرفته شد تا با بررسی وضعیت بازار، در صورت لزوم بررسی‌ها برای تثبیت یا تغییر این میزان حجم مبنا به عمل آید.

مدیرعامل شرکت در خاتمه از عرضه ۵ درصد دیگر از سهام شرکت مخابرات در صورت کشش بازار خبر داد و گفت: طبق توافق به عمل آمده با سازمان ‌‌خصوصی‌سازی، بعد از عرضه اولیه و ۵ درصدی سهام شرکت مخابرات در روز شنبه، بر مبنای تقاضای بازار و به تدریج ۵درصد دیگر از سهام شرکت مخابرات در بورس عرضه خواهد شد.