بورس اوراق‌بهادار پس از یک دوره طولانی از رکود و ایستایی، شاهد رشد هیجانی و خارج از انتظار از نظر تمامی فعالان و کارشناسان بازار است. اما در این میان تذکر چند نکته و دقت در برخی تحولات بازار ضروری است: ۱ - هجوم قابل توجه سرمایه‌گذاران جدید و افزایش سرمایه سهامداران قبلی در بورس و تقاضای روزافزون برای خرید سهام و سرمایه‌گذاری، مهمترین رویداد روزهای اخیر بازار سرمایه محسوب می‌شود. اما فراموش نکنیم که موقعیت کنونی یکی از آرزوهای مدیران بورس و علاقه‌مندان و فعالان بازار سرمایه بوده است. مراقبت و حراست از سرمایه‌های سهامداران نیز در شرایط فعلی از وظایف مدیران و دلسوزان بازار به‌شمار می‌رود.

فشار خرید بر روی تعداد محدودی از صنایع و شرکت‌ها چند اثر مهم در کوتاه‌مدت خواهد داشت:

۱) باعث شکل گرفتن رانت‌های معاملاتی و کارگزاری و دورشدن از عدالت در تخصیص سهام می‌شود.

۲) سهم‌های مورد توجه را با وجود پتانسیل‌های بنیادی، مستعد ایجاد حباب قیمتی می‌کند.

۳) سرخوردگی سهامداران و سرمایه‌گذاران جدید را از بورس در پی دارد و در فاصله کوتاهی، آنان را به بازار سرمایه بی‌اعتماد می‌کند.

۴) یکی از بهترین فرصت‌ها برای جذب سرمایه‌های جدید در بازار سرمایه و عمق بخشیدن به بورس اوراق‌بهادار را از دست می‌دهد.

۵) توجه بازار به سمت شرکت‌های ضعیف و کم بنیه در شرایط کمبود عرضه سهام ارزنده نیز از مهمترین تهدیدها در شرایط بازار هیجانی و بی‌برنامه است.

به نظر می‌رسد ارائه راهکارهای متناسب با وضعیت بازار در هدایت صحیح سرمایه‌ها به سمت تولید و رونق اقتصادی و افزایش اعتماد به بورس اوراق‌بهادار مهمترین چالش پیش روی مدیران بازار در اوضاع فعلی باشد.

الف- افزایش سهام شناور شرکت‌های مورد توجه و ترغیب و تشویق سهامداران عمده به عرضه بیشتر سهم به منظور پاسخگویی به تقاضای روز افزون بازار به‌طور قطع بهترین راهکار است. این کار می‌تواند به استحکام شرکت‌ها و گسترده‌تر شدن دایره سهامداران و افزایش گردش سهام میان سرمایه‌گذاران و نقدشوندگی بازار منجر گردد.

ب- شاید در هیچ دوره‌ای از آغاز فعالیت خصوصی‌سازی مانند اکنون، شرایط برای عرضه سهام اصل ۴۴ در بورس اوراق‌بهادار مهیا نبوده است.

قیمت گذاری منصفانه و دوراندیشانه و افزایش اعتماد و انگیزه سرمایه‌گذاران به روند سهام عرضه شده و شفافیت در ارائه اطلاعات این شرکت‌ها نیز از چالش‌های مهم پیش‌روی سازمان خصوصی‌سازی است.

ج- اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و واقعی از روند عمومی بورس و حرکت شاخص‌ها نیز می‌تواند در تعدیل عرضه و تقاضای بسیاری از سهم‌های مورد توجه بازار موثر باشد.

*مدیرعامل ایران تحلیل