بسیاری از شرکت‌ها به صورت دستی هم نمی‌توانند اطلاعات خود را تهیه کنند

موج- معاون نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس از افتتاح سامانه «کدال» از اول مهر ماه سال جاری خبر داد. علی حسینی با اشاره به فعالیت‌های سازمان بورس در انتشار الکترونیکی اطلاعات از سال گذشته اظهار کرد: با این سیستم تلاش می‌شود تا با فایل‌بندی اطلاعات شرکت‌ها، امکانات بیشتری برای استفاده‌کنندگان فراهم آید.

بازار اولی‌ها؛ اول مهرماه

وی ادامه داد: در این راستا از اول مهر ماه شرکت‌های حاضر در بازار اول ملزم هستند تا از طریق این سیستم اطلاع رسانی کنند و بقیه شرکت‌ها از ابتدای سال ۸۸.

حسینی زمان‌های عنوان شده را به عنوان هشداری برای شرکت‌ها عنوان کرد تا با آماده کردن خود در زمان مقرر قادر به ارائه اطلاعات خود به صورت الکترونیکی باشند.

پروژه جدید بورس

وی درباره پروژه دیگر بورس گفت: در پروژه جدید بورس، امکانات گزارش گری مالی شرکت‌ها به زبان XBRL به عنوان یک زبان بین‌المللی فراهم می‌آید. وی در خصوص انتشار اطلاعات شرکت‌ها به زبان انگلیسی، به عدم محدودیت در این نوع از انتشارات اشاره کرد.

انتشار انگلیسی اطلاعات

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: در فضای عدم انتشار اطلاعات به زبان انگلیسی، سرمایه‌گذار خارجی که قصد سرمایه‌گذاری به حجم زیاد در شرکت ایرانی را دارد، می‌تواند از مشاوران داخلی، موسسات حسابداری داخلی و رسمی که از وجهه بین‌المللی برخوردار هستند، بهره گیرد. وی ادامه داد: این مشاوران می‌توانند تحلیل‌های لازم را بر اساس اطلاعات فارسی به سرمایه‌گذاران خارجی ارائه دهند.

حسینی تصریح کرد: اما اگر نگاه ما بین‌المللی کردن بورس باشد باید این امکان را فراهم کنیم و به تدریج شرکت‌هایی که از این توانمندی برخوردارند، ملزم به انتشار اطلاعات به زبان انگلیسی شوند.

وی ادامه داد: تبدیل اطلاعات به زبان انگلیسی یک بحث تکنیکی پیش پا افتاده است که آن را انجام خواهیم داد.

یک سال زودتر از وعده عمل کردیم

وی در خصوص زمان افتتاح «کدال» یادآورشد: در برنامه رونمایی «کدال»، زمان افتتاح این سیستم دو سال پس از رونمایی اعلام شد.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران در اشاره به آموزش شرکت‌ها در استفاده از این سیستم گفت: در گذشته آموزش شرکت‌ها به صورت گروهی و هردو - سه هفته یکبار صورت می‌گرفت، اما با این سیستم امیدواریم که بتوانیم تعداد شرکت‌هایی که آمادگی بیشتری را پیدا می‌کنند، افزایش دهیم.

آمادگی شرکت‌ها

وی با بیان اینکه «مساله مهم در بکارگیری این سیستم آمادگی شرکت‌ها است»، افزود: متاسفانه در بورس شرکت‌هایی وجود دارند که توان استفاده از تکنولوژی روز را ندارند. وی تصریح کرد: حتی این شرکت‌ها به صورت دستی هم نمی توانند اطلاعات خود را تهیه کنند، چه برسد به اینکه بخواهند با یک نرم‌افزار جدید این اطلاعات را ارائه دهند.

۸۳شرکت پیشرو

حسینی با تاکید بر اینکه «تقریبا یک سال زودتر از زمان مقرر، کدال راه‌اندازی خواهد شد»، اضافه کرد: در حال حاضر ۸۳ شرکت از آموزش‌های لازم برای کارکردن با این سامانه برخوردار شده‌اند، به طوری که هر یک از این شرکت‌ها حداقل ۲ تا ۳ اطلاعیه خود را از طریق این سیستم به بورس ارائه داده‌اند.

به گفته وی؛ به طور هفتگی گزارش پیشرفت پروژه تهیه و به مسوولان ارائه می‌شود.