اوضاع بورس در نیم ماهه تابستان

دنیای اقتصاد- به‌اعتقاد خریدار بزرگ‌ترین معامله بورس کشور،انجام این معامله بزرگ در بازار سهام کشور نشان می‌دهد که فضای کسب و کار کشور برای حضور جدی بخش‌خصوصی وجود داشته و امنیت اقتصادی برای صنعتگران کشور فراهم است. گفت‌وگوی خریدار بلوک «فخوز» با دنیای اقتصاد

تمام دلایل برای خرید ۵/۳۰درصد فولاد خوزستان

گروه بورس: علیرضا باغانی، خریدار بزرگ‌ترین معامله بورس کشور گفت: واگذاری ۵/۳۰ درصد از سهام مجتمع فولاد خوزستان به ارزش ۱۳۶۴ میلیارد تومان نماد خصوصی‌سازی واقعی و اجرای اصل ۴۴ در کشور است.

محمد جابریان برنده بزرگترین معامله بزرگ ۵/۳۰ درصد از سهام فولاد خوزستان در گفت‌وگویی اعلام کرد: انجام این معامله بزرگ در بازار سهام کشور نشان می‌دهد که فضای کسب و کار کشور برای حضور جدی بخش‌خصوصی وجود داشته و امنیت اقتصادی برای صنعتگران کشور فراهم است. معامله اخیر نشان از اجرای صحیح اصل ۴۴ براساس منویات مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری محترم دارد.

خانواده‌ای فولادساز

مدیرعامل شرکت فولاد آرین سهند ادامه داد: برخی بر این عقیده‌اند که چون بخش‌خصوصی کمتر فرصت کرده در برنامه خصوصی‌سازی کشور مشارکت جدی‌تری داشته باشد، بنابراین به‌طور حتم خریدار سهام فولاد مبارکه نیز از بخش شبه‌دولتی یا با حمایت دولتی و سیاسی به میدان آمده و دست به این کار زده است، اما این یک خصوصی‌سازی واقعی‌است و ما قطعا پیشتاز خصوصی‌سازی واقعی خواهیم بود. چون خریداران این معامله از خانواده کارآفرین از دل بخش صنعت فولاد یعنی ۷ برادر با همراهی و مشارکت پسرعموها جمعا ۲۱ نفر هستند که از سه دهه قبل با راه‌اندازی و توسعه تجارت فولاد در کشور با کمک هم به فکر خرید بخشی از سهام فولاد خوزستان افتاده و در این مسیر قدم گذاشته‌اند.محمد جابریان با اشاره به اینکه اتحاد یک خانواده کارآفرین و صنعتی، بستر ورود به این معامله رقابتی را فراهم کرد، ادامه داد: تمام منابع این خرید از سوی فولادسازان یعنی خانواده‌ام تهیه شد و به‌طور قطع برای تهیه پول این معامله، از فردا با کیف سامسونت مزاحم وزیر و وکیل نخواهیم شد. چون کل مبلغ معامله طی یک فرآیند بلندمدت بازپرداخت خواهد شد.

استمرار سرمایه‌گذاری در «فخوز»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از وی پرسید بعد از خرید سهام فولاد خوزستان چه تصمیمی خواهد گرفت»، یادآور شد: بدون شک با توجه به سهم خود در مدیریت این مجتمع، در پی سرمایه‌گذاری مجدد در این کارخانه بوده و افزایش ظرفیت تولید و توسعه عملیات مجتمع را دنبال خواهیم کرد.جابریان ادامه داد: برخی از کارشناسان محترم با مقایسه قیمت روز سهم فولاد خوزستان با قیمت سهم بلوکی آن، عنوان می‌کنند که خریدار، سهم آن را گران خریده است؛ اما براساس تحلیل فراوان، وارد رقابت شده و بدون شک رقابت بخش عمومی و دولتی در بالا رفتن ارزش معامله نقش بسزایی داشته که موردنظر ما نبود. با این حال به عنوان خریدار معتقدم اراده‌ای صورت گرفته و براساس هدفی این کار انجام شده است و خرید سهم فولاد خوزستان دلایل زیادی دارد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از موارد را عرض می‌کنم: تاکنون بخش‌خصوصی ۱۷۲ میلیون تن مجوز کارخانه اعم از نورد و تولید شمش فولاد دریافت کرده که ۹ میلیون تن آن به تولید رسیده و یک میلیون تن آن شمش است. یعنی ۸ میلیون تن بخش‌خصوصی در شرایط حاضر، شمش فولادی نیاز دارند، کارخانجات دولتی اصل ۴۴ نیز ظرفیت اضافه نورد دارند و آنها نیز ۲ میلیون تن شمش نیاز دارند، تنها جایی که جای رشد سریع برای توسعه تامین شمش موردنیاز کشور دارد شرکت فولاد خوزستان است و حتی اگر نیاز منطقه خلیج‌فارس را در نظر نگیریم، تقاضای بالقوه ۱۰ میلیارد دلاری جهت تولید شمش اعم از اسلب و بلوم وجود دارد.

سرنوشت هر فردی با وطن گره خورده

جابریان تاکید کرد: من به واقعیت‌های موجود در فولاد خوزستان و امکان خلق و تجلی ارزش در این مجتمع بزرگ صنعتی واقف هستم. چون از خانواده‌ای فولادساز بوده و نگرانی از مدیریت کار ندارم. از سوی دیگر پولی با قیمت بالاتر صرف خصوصی‌سازی واقعی در کشور شده و این پول مجددا وارد خزانه کشورمان شده و صرف سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی ایران می‌شود.

جابریان یادآور شد: من به همراه خانواده بزرگ جابریان ترجیح می‌دهم که تمام دارایی‌ام را در مملکت و کشورم سرمایه‌گذاری کنم و ذره‌ای از پول منابع داخلی به سایر کشور منتقل نشود و معتقدم سرنوشت هر فردی با وطن‌اش گره خورده است؛ بنابراین ترجیح می‌دهم که در کشور سرمایه‌گذاری کنم.

صنعتگر برای ملت و دولت چه کرد؟

وی در پاسخ به این سوال که از دولت چه انتظاری برای تسهیل انجام نهایی معامله فولاد خوزستان دارد؟ گفت: بدون شک تصمیم‌های جاری و آتی دولت نقش بسزایی روی صنعت فولاد کشور دارد و بهتر است که قبل از تصمیم‌گیری و اجرا، تمام آثار یک برنامه و سیاست سنجیده شود. با این حال همیشه این پرسش مطرح است که دولت برای صنعت چه کار کرده است؟ اما چرا این سوال این طور مطرح نمی‌شود که صنعت برای کشور، ملت و دولت چه کاری کرده است؟ این سوال را این‌طور هم می‌توان مطرح کرد.

او که عاشق تولید نیست!

جابریان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تصمیمی به فروش دارایی‌های واحد خصوصی‌سازی شده، ندارد؟ عنوان کرد: سرمایه‌گذاری که بعد از خرید یک واحد دولتی اقدام به فروش دارایی آن می‌کند و در اصطلاح مدیریت بدهی می‌کند، عاشق تولید نیست و همانند این است که با سرنگ خون پیکره کارخانه را می‌گیرد و خارج می‌کند و می‌فروشد، که مورد تایید ما نیست. وی با اشاره به اینکه در مجموعه مدیریت فولاد خوزستان نگاه توسعه‌ای به بنگاه دارد، افزود: اقدامات اعتمادآفرین نقش بسزایی در دلگرمی کارکنان خدوم فولاد خوزستان داشته و به سهم خود قدر و ارزش نیروی انسانی این مجموعه را می‌دانم.