گروه بورس - به دنبال واگذاری سهام شرکت پالایشگاه اصفهان در بورس، مدیر پالایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، گفت: پالایشگاه نفت تبریز، لاوان و بندرعباس نیز واگذار خواهند شد. امین‌ا... اسکندری مدیر پالایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با موج با بیان این مطلب افزود: میزان سود هر یک از پالایشگاه‌ها به نوع نفت خام فرآوری شده و الگوهای فرآیندی متفاوت آنها بستگی دارد، اما در حال حاضر پالایشگاه اصفهان یکی از سودآورترین پالایشگاه‌های نفت کشور است.

ساخت پالایشگاه در شرق آسیا

وی در خصوص ساخت پالایشگاه‌های نفت در کشورهای جنوب شرق آسیا توضیح داد: هم‌اکنون بازار مصرف فرآورده‌های نفتی در جنوب شرق و شرق آسیا قرار دارد به طوری که کشورهایی همچون هند، مالزی، چین و اندونزی از مصرف کنندگان بزرگ فرآورده‌های نفتی در دنیا هستند.

او ادامه داد: ساخت پالایشگاه در این مناطق توجیه اقتصادی بالایی دارد و سرمایه‌گذاران برای ساخت پالایشگاه در این مناطق از انگیزه بالایی برخوردار هستند و از این رو ساخت پالایشگاه نفت در این مناطق در اولویت قرار گرفته است.

درآمدهای خصوصی سازی صرف ساخت پالایشگاه‌های جدید می‌شود

اسکندری با یادآوری این موضوع که تاکنون مصوبه برای خصوصی شدن چهار پالایشگاه نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابلاغ شده است، بیان داشت: سهام پالایشگاه اصفهان به عنوان سودآورترین پالایشگاه در بورس عرضه شده و پالایشگاه‌های نفت تبریز، لاوان و بندرعباس در اولویت‌های بعدی واگذاری قرار گرفته است. مدیر پالایش شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه درآمدهای حاصل از خصوصی شدن پالایشگاه‌ها برای تامین منابع ساخت پالایشگاه‌های جدید صرف خواهد شد، اظهار داشت: به طور کلی علاوه بر این منابع، مشکلی برای تامین سرمایه مورد نیاز طرح‌های توسعه‌ای یا ساخت پالایشگاه‌های جدید در کشور وجود ندارد.