دکتر رحمانی، مدیر عامل شرکت بورس در نشست عرضه‌های اولیه‌، خصوصی‌سازی و شفافیت بازار با اشاره به تهیه آیین‌نامه کارآمد برای عرضه صحیح سهام شرکت‌هایی که از بازار فعال برخوردار نیستند، گفت: دستورالعملی در جهت عرضه‌های اولیه درشرکت بورس در دست تهیه است که تمامی ‌موارد را شامل می‌شود. وی ادامه داد‌: در این مسیر فعالان بازار سرمایه مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز باید با صرف هزینه‌هایی به تحلیل ارزش سهام یک شرکت بپردازند و با تعیین آستانه خروج از رقابت برای خرید یک سهم از بوجود آمدن قیمت‌های موهوم برای یک سهم جلوگیری کند‌. رحمانی گفت‌: اکثر معاملاتی که در بورس صورت می‌پذیرد به صورت دنبال روی است؛ به این معنا که اگر یک شرکت سرمایه‌گذاری اقدام به خرید سهام شرکت شرکتی کند، افراد دیگری نیز به دنبال وی متقاضی خرید سهام همان شرکت خواهند شد‌.

این نشانگر وجود یک بازار بدون تحلیل است و در این زمینه نیازمند اقدامات موثری برای رفع این معضل هستیم‌.

همچنین در ادامه این نشست هاشمیان دبیرکل بورس کالای کشور با بیان این مطلب که در حال حاضر هیچ مشکلی در زمینه نحوه تعیین قیمت در بورس کالا وجود ندارد، گفت‌:‌ ما در بورس کالا با استفاده از یک روش مقایسه ای و استفاده از OTC این مشکل را به خوبی رفع کرده‌ایم.

وی در خصوص نحوه واگذاری سهام شرکت‌های عرضه اولیه نیز افزود: در تمامی‌ دوره‌ها ما شاهد بروز مشکلاتی برای مدیران سازمان خصوصی سازی بوده‌ایم که گاهی متهم به ارزان فروشی می‌شوند و گاهی متهم به گران فروشی و این می‌تواند به دلیل عدم توجه به مسائلی مانند مسائل سیاسی‌، اجتماعی و اقتصادی در هر دوره باشد.

هاشمیان پیشنهاد داد: سازمان خصوصی سازی می‌تواند با تهیه یک دستورالعمل واحد و استفاده از آن در سه کانون متفاوت مانند سازمان بازرسی کل کشور و سازمان خصوصی‌سازی و شرکت‌های تامین سرمایه، گامی ‌مهم برای رسیدن به قیمتی واحد در مورد سهام شرکت‌های عرضه اولیه بردارد و این قیمت می‌تواند میانگینی از قیمت‌های به دست آمده باشد.