روز سرنوشت معامله فولاد خوزستان

دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد شدت یافتن عرضه‌ها بود که در آن شاخص کل ۳/۴۹ واحد افت کرد و اکثر صف‌های خرید از میان رفت. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که سه تحول عمده، شرایط بازار را مورد تاثیر قرار داده بودند. جنب پل حافظ

بازار عرضه‌کنندگان

صف‌های خرید ناپدید شد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد شدت یافتن عرضه‌ها بود که در آن شاخص کل ۳/۴۹ واحد افت کرد و اکثر صف‌های خرید از میان رفت.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که سه تحول عمده، شرایط بازار را مورد تاثیر قرار داده بودند. در بخش نخست، سخنان رییس‌جمهوری در مورد طرح تحول اقتصادی در صدر مسائل مورد توجه بازار قرار داشت. طرح تحول اقتصادی در شرایطی مطرح شد که مفاد آن از سطح انتظار اولیه کارشناسان بازار فراتر بود. اجرای ده‌ها طرح اقتصادی به ویژه در حوزه‌های حساسی نظیر یارانه‌ها آن هم در شرایطی که یک سال از دوره ریاست جمهوری باقی مانده است، کاری بسیار دشوار ارزیابی می‌شود. طرح تحول اقتصادی دیروز با نظرات موافق و مخالف بسیاری مواجه بود. در دیدگاه موافقان، اجرای اصلاحات اقتصادی در حوزه‌های بانک و بیمه و گمرک می‌تواند در صورت برنامه‌ریزی دقیق، شرایط بهتری را رقم بزند. در آن سو البته افزایش هزینه‌ها به ویژه در مورد بنگاه‌های اقتصادی می‌تواند موجب کاهش سودآوری بنگاه‌ها شود. سوال اساسی این است که در صورت حذف باقی‌مانده یارانه‌ها به ویژه در مورد انرژی ضمن آنکه هزینه سنگینی را بر واحد تحمیل می‌کند، مزیت اقتصادی کشور را برای سرمایه‌گذاری در مقایسه با کشورهای همسایه از میان خواهد برد. انتظار می‌رود طرح تحول اقتصادی در خلال هفته‌های آینده مورد بحث محافل اقتصادی قرار گیرد.

دومین تحول مهم در ابتدای بازار دیروز، انتشار خبر تحریم بانک ملی در اتحادیه اروپا بود. به دنبال سفر خاویر سولانا به تهران و ارائه بسته پیشنهادی ۱+۵، اکثر کارشناسان بر احتمال کاهش تنش‌ها تاکید داشتند، اما موضع‌گیری سولانا در مورد دست خالی بازگشتن وی موجب شد تا سران این اتحادیه در گام اول، یکی از بزرگترین واحدهای اقتصادی ایران در این اتحادیه را مشمول تحریم کنند. در سومین تحول موثر بر بازار جلسه معارفه پالایشگاه اصفهان در عصر روز گذشته قرار داشت. پالایشگاه اصفهان به عنوان نخستین پالایشگاه کشور در شرایطی راهی تابلو خواهد شد که مساله اقتصادی بودن یا نبودن فعالیت این واحد در صدر موضوعات مورد بحث جلسه معارفه قرار داشت. حاشیه سود ۵درصدی در شرایطی که این شرکت تخفیف ۶درصدی را در نرخ نفت خام در سال جاری دریافت می‌کند، نشان از دشواری‌های صنعت پالایشگاه‌داری دارد. در کنار این مساله طرح حذف تخفیف ۳۰درصدی خوراک پتروشیمی‌های اصفهان و اراک و صنایع شیمیایی ایران در این جلسه نیز از اهمیت بالایی برخوردار بود که همین امر سهام این ۳ مجتمع و همچنین سهامداران آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در گروه پتروشیمی، فن‌آوران دیروز در شرایطی با صف فروش مواجه شد که سهامداران عمده این شرکت در چند روز گذشته عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای را رقم زده بودند. در این گروه پتروشیمی خارک با احتمال تعدیل EPS تا رقم ۳هزار و ۷۰۰ ریال مواجه است.

در گروه کانی غیرفلزی، چینی ایران با احتمال تعدیل EPS سال۸۷ تا رقم ۵۲ تومان مواجه است. در گروه غذایی، سخنان مدیرعامل قند پیرانشهر مبنی بر دپوی ۳۰هزار تن قند و شکر در این شرکت بار دیگر شرایط خاص این واحدها را تداعی کرده است. در مجموع بازار دیروز بازاری با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در آن اکثر نمادها روند اصلاح قیمتی را در پیش گرفتند. حجم معاملات دیروز ۵/۳۳میلیارد تومان بود. از ۱۳۰ نماد مورد معامله ۳۵ نماد با رشد قیمت مواجه شدند و ۷۸ نماد (تقریبا معادل ۲ برابر نمادهای مثبت) با کاهش قیمت رو به رو شدند. شاخص هم با ۳/۴۹ واحد افت به ۱۱هزار و ۷۱۱ واحد رسید.