گروه بورس- شرکت بورس تهران می‌گوید:‌ حق درج ۲۰ میلیون تومانی را بر حق ۶۴۰ میلیون تومانی ترجیح می‌دهد. به‌دنبال پیشنهاد اتاق تهران که خواهان واگذاری استانی سهام شرکت مخابرات است، شرکت بورس تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نفع شخصی بورس تهران این است که به جای پذیرش شرکت مخابرات ایران ازبورس و دریافت ۲۰ میلیون تومان حق پذیرش، به‌طور جداگانه ۳۲ شرکت مخابراتی استانی را به همراه مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار وارد بورس تهران کند و ۶۴۰ میلیون تومان حق درج دریافت کند.

این اطلاعیه که به دنبال مجادله‌های کارشناسی اخیری که بر سر واگذاری سهام بورس تهران میان دستگاه‌های مسوول شکل گرفته، منتشر شده است، می‌افزاید: ولی بورس تهران، صرف‌نظر از منافع شرکتی، نظرات کارشناسی و منافع سهامداران را مبنای عمل قرار داده است و معتقد است که این نحوه واگذاری به نفع کشور و خریداران سهام مخابرات است.

در این اطلاعیه آمده است:‌بورس اوراق بهادار تهران به‌عنوان یک نهاد خصوصی و حرفه‌ای حافظ منافع سهامداران بوده و از کلیه نظرات کارشناسی فردی و نهادی استقبال و آنها را مورد بررسی دقیق و کارشناسی قرار می‌دهد و تاکنون نیز چنین جلساتی با کسانی که نظراتی در مورد واگذاری‌ها به‌طور کلی و مخابرات به‌طور خاص داشته‌اند، برگزار کرده است.

این اطلاعیه در مورد شرکت مخابرات ایران می‌افزاید: در‌حال‌حاضر موضوع اصلی مورد بررسی در بورس، شفاف‌سازی اطلاعاتی و رفع ابهام در مورد چگونگی تنظیم رابطه آن با شرکت‌های زیرساخت و فن‌آوری اطلاعات، تعیین رقم نهایی سرمایه قابل ثبت، تعیین نوع شرکت به عنوان سهامی‌عام و ثبت آن درمراجع قانونی مربوط، چگونگی تسویه مطالبات ناشی از واگذاری سرمایه‌گذاری در دو شرکت فوق‌الذکر و نیز ساختمان‌های انتقالی به آنها، نحوه ثبت و پرداخت ارزش پروانه اپراتور اول و چگونگی اندازه‌گیری و انعکاس تعهدات شرکت به صندوق بازنشستگی مخابرات، تقویت کنترل‌های داخلی و نظام اطلاعات مالی به منظور اطمینان از رعایت حقوق سهامداران جزء و گزارشگری به موقع است، بنابراین پس از تعیین تکلیف این موضوع و ارائه اطلاعات ومدارک قانونی مربوط، سهام شرکت مخابرات ایران در فهرست بورس اوراق بهادار ایران درج خواهد شد.

مقارن با انتشار این اطلاعیه، نایب رییس شرکت بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر با بیان این که برای عرضه سهام شرکت مخابرات ایران در بورس زمان زیادی لازم است، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌ها سهام این شرکت تا پایان این ماه در بورس عرضه خواهد شد.

نصرا... برزنی افزود: برای عرضه سهام این شرکت هنوز ابهاماتی وجود دارد که با مذاکره و هماهنگی با شرکت مخابرات و سازمان خصوصی این ابهامات به سرعت درحال رفع شدن است.

برزنی خاطرنشان کرد: برای عرضه سهام باید موضوعاتی مانند شفاف سازی صورت‌های مالی، تعیین دقیق بازدهی سهام و چگونگی انتقال دارایی‌های شرکت‌های زیرمجموعه در نظر گرفته شود.

وی گفت: سود آینده از مهم‌ترین انتظارات سرمایه‌گذار است و سرمایه‌گذاران باید از میزان بازدهی سهام خریداری شده اطمینان یابند.

پیش از این اعلام شده بود، سهام شرکت مخابرات ایران، بیست و دوم خرداد در بورس عرضه می‌شود که این مساله تاکنون تحقق نیافته است.