فارس-رشد فزاینده قیمت سهام تعدادی از شرکت‌های برتر به همراه جهش روزانه شاخص بورس در هفته‌های اخیر، همه فعالان بازار سرمایه را به ثبات و رونق بازار سهام مومن کرده و برخی از کارشناسان معتقدند عوامل برون و درون سازمانی متعددی در این رویه بانشاط بورس دخیل بوده‌اند. بورس اوراق بهادار در حالی طی هفته‌های اخیر با رشد شاخص‌ها، قیمت سهام معاملات و بازدهی سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی و هم‌چنین با افزایش سطح اعتماد به آینده مواجه شده که به گفته کارشناسان دلایل برون و درون سازمانی متعددی در رونق این روزهای بورس قابل شناسایی است.

بررسی متغیرهای مختلف بورس طی فعالیت بازار سهام از ابتدای سال تاکنون نشان می‌دهد که در نتیجه عوامل برون سازمانی چون آرامش سیاسی حاکم بر پرونده هسته‌ای ایران و رشد قیمت‌های جهانی فولاد و مس از یک طرف و عوامل درون سازمانی چون رکود بازار مسکن، تصمیمات مربوط به برخی صنایع حاضر در بورس، قرار گرفتن در فصل مجامع حدود ۳۳‌درصد از شرکت‌های بورس، افزایش دامنه نوسان قیمت‌های بورس از طرف دیگر، بورس با رونق نسبی معاملات و شاخص‌ها و بازدهی سرمایه‌گذاران خرد و کلان مواجه شده به طوری که شاخص بورس بعد از ۳۳ ماه وارد کانال ۱۱‌هزار واحدی شده و این روز‌ها به سیر صعودی خود ادامه می‌دهد.

این شرایط حاکم بر بورس در شرایطی زمینه افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران را به آینده میان مدت بورس فراهم کرده که از سوی دیگر با توجه به رکود بازار مسکن و کاهش تقاضای خرید در این بازار سنتی، آرام آرام سرمایه‌گذاران و دارندگان نقدینگی و پس‌انداز به سمت خیابان‌ حافظ و تالارهای معاملات کشیده می‌شوند.

در رابطه با دلایل رونق این روزهای بورس کارشناسان و کارگزاران به عوامل متعددی اشاره می‌کنند.

ادامه از همین صفحه

اثر محسوس نقدینگی‌های جدید

مجید اصلی، مدیرعامل گروه ایران تحلیل، نیز بر این باور است که رشد فزاینده شاخص‌ها و قیمت برای کارشناسان غیر متصور بود.

وی در رابطه با عوامل موثر بر رونق بازار سهام می‌گوید: علاوه بر آرامش سیاسی حکم، فشار دولت بر بانک‌های خصوصی و دولتی برای کاهش نرخ سود بانکی و بررسی وضعیت مسکن و اصلاحات مربوط به وام‌های مسکن مهمترین دلیل رونق این روزهای بورس است.

این تحلیل‌گر بازار سرمایه تصریح می‌کند: از سوی دیگر به دلیل عدم تاثیر شرکت‌های فولادی از مسائل سیاسی و رشد قیمت‌های داخلی و خارجی محصول فولاد باعث شده تا سهام این گروه از لحاظ بررسی‌های بنیادی در بهترین شرایط قرار گرفته و توجه اکثر سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند. اصلی می‌افزاید: از دیگر عوامل رونق بورس قرار گرفتن در فصل مجامع و تقسیم سود مطلوب شرکت‌ها است که به نوبه خود در نشاط بورس اثرگذار بوده است.

وی با بیان این نکته که متاسفانه به تناسب ورود پول‌های جدید عرضه‌هایی انجام نمی‌شود، می‌گوید: مسوولین سازمان خصوصی‌سازی و بورس باید هرچه زودتر سهام شرکت‌هایی چون پالایشگاه‌های اصفهان و تبریز و مخابرات را بعد از شفاف سازی کامل در بورس عرضه کنند.

نقدینگی از مسکن به بورس نیامده

عباس دهقان رییس هیات مدیره کارگزاری کار آمد نیز بر این باور است که عمده دلیل افزایش تحرکات فعالان بورس در هفته‌های اخیر به عوامل درون بازاری مربوط است و این سرمایه‌گذاران کنونی بورس هستند که زمینه رشد شاخص‌ها و رونق معاملات را فراهم کرده‌اند.

وی می‌گوید: وضعیت بورس در یک سال گذشته خصوصا در نیمه دوم سال مناسب نبوده و اکثر قیمت سهام شرکت‌ها به کف رسیده و نسبت‌های قیمت به درآمد (P/E) سهام پایین بود و در این شرایط رشد شاخص و معاملات نیز مقعطی بود. این کارگزار بورس با اشاره به این نکته که دلیل اصلی بهبود بازار ناشی از عوامل درون سازمانی است تاکید می‌کند: بر خلاف عده‌ای که رکود بازار مسکن را دلیل تزریق سرمایه‌ها در بورس و در نتیجه رشد معاملات ارزیابی می‌کنند، باید گفت که جا به جایی‌ها و فروش مستغلات در بازار مسکن به این سرعت نبوده که بلافاصله نقدینگی از بازار مسکن خارج و به بورس وارد شود. وی ادامه می‌دهد: با گذشت ۳ ماه از سال جدید هنوز سرمایه‌ها از بازار مسکن خارج نشده و نقدینگی سرمایه‌گذاران شناور نشده است. دهقان تصریح می‌کند: با این اوصاف و در شرایط کنونی، رشد و رونق بازار سهام ناشی از افزایش فعالیت تحرکات فعالان حقوقی و حقیقی و به دلیل مناسب بودن قیمت‌ها است.

وی خاطر نشان می‌کند: سرمایه‌گذاران کنونی بورس‌ با ادامه رونق معاملات اقدام به تزریق نقدینگی جدید و فروش اوراق مشارکت کرده‌اند و این علت، عامل اصلی رونق بورس است.

در رابطه با دلایل رونق نسبی بازار سهام، محمدرضا رهبر، مدیرعامل کارگزاری حافظ نیز بر اثر مثبت آرامش پرونده هسته‌ای بر روند صعودی شاخص‌ها و رونق بازار بورس اعتقاد راسخ دارد و در بررسی عوامل درون سازمانی رشد معاملات بازار سهام می‌گوید: تداوم افزایش شاخص‌ها و معاملات و بازدهی شرکت‌ها ناشی از دلایل گوناگونی است که از آن جمله باید به تاثیر مثبت عرضه‌های اولیه (IPO) اشاره کرد.

رهبر، افزایش دامنه نوسان روزانه قیمت‌ها از ۲ به ۳‌درصد را اقدامی جالب توجه از سوی مسوولان بورس ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این اقدام شرکت‌ بورس موجب شد تا رتبه نقدشوندگی سهام بهبود یافته و از سوی دیگر زمینه افزایش حجم معاملات را در هفته‌های گذشته فراهم آورد.