باز هم «اس‌ام‌اس» آمد

گروه بورس - پیامک‌های لحظه‌ای هم خود را به چرخه اطلاع‌رسانی بورس تهران رسانده‌اند. فعالان بورس تهران این روزها شاهد دریافت پیامک‌هایی هستند که از سوی شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری برای فعالان بازار ارسال می‌شود. محتوای این پیامک‌ها در ابتدا محدود به ارسال شاخص کل بود، ولی به مرور زمان و در جریان تکامل بیشتر، هم‌اکنون علاوه‌بر ارسال آمار لحظه‌ای از نوسانات و تغییرات مهم قیمت‌های سهام، اخبار و برخی شایعات مهم را نیز برای مشترکان ارسال می‌کنند. فعالان بازار ارسال این پیام‌ها را در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر می‌دانند، اما نکته‌ای که باید موردتوجه قرار گیرد، کاستی نبود تحلیل و بررسی در این پیامک‌ها است. آیا سیل ارسال پیامک‌ها می‌تواند در آینده نه چندان جایگزین رسانه‌های مکتوب شود؟

در اینجاست که نقش رسانه‌های مکتوب و سایتی که روزانه به تحلیل آمار و وقایع جاری بورس می‌پردازند، بسیار پررنگ می‌شود و از سوی دیگر وظیفه این رسانه‌ها به‌خصوص روزنامه‌ها بسیار حساس‌تر به نظر می‌رسد. چراکه روزنامه‌ها به نوعی به تحلیل و کنکاش در خبرهای مندرج پیامک‌های لحظه‌ای برای مخاطبان خود می‌پردازند.

به هر حال بازار سرمایه کشور در حال طی کردن مسیر رشد و افزوده شدن ابزارهای مالی و همچنین اطلاع‌رسانی بیشتر است.

در ادامه، نظر کارشناسان و فعالان بورس را در خصوص این ابزار جدید اطلاع‌رسانی می‌خوانیم.

سرعت بالا با کمک SMS

درهمین راستا، «مجید اصلی» مدیرعامل سایت تحلیلی - خبری «ایران تحلیل» استفاده از پیامک (SMS) را به دلیل سرعت بالا بسیار مفید ذکر کرد و گفت: یکی از دلایل مهمی که بازار به سمت استفاده بیشتر از پیام‌های کوتاه رفته، سهولت دسترسی و از همه مهم‌تر سریع بودن آن است.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه تحولات بازار بسیار لحظه‌ای و آنی شده، به همین دلیل به ابزاری نیاز داریم که بتواند این وقایع را پوشش دهد. هم‌چنین سهامدارانی که در‌حال‌حاضر در بورس تهران مشغول فعالیت هستند از جهت کیفیت فعالیت درسطح بالاتری نسبت به گذشته قرار دارند، بنابراین نیاز به اطلاعات سریع و به موقع بسیار احساس می‌شود.

پیامک تحلیل نمی‌کند

«اصلی»، ضعف بزرگ پیام‌های کوتاه را در نبود اطلاعات تحلیلی و تفسیری عنوان کرد و ادامه داد: ‌یکی از بزرگترین نقایص پیامک این است که تحلیل و استناد را در خود ندارد و درحد پیام‌های تلگرافی و آنی است. باتوجه به اینکه پیامک‌ها تنها آمار و اطلاعات کلی را برای مخاطبان ارسال می‌کنند، بنابراین رسانه‌های مکتوب از جمله روزنامه‌ها می‌توانند جایگاه تحلیلی خود را بیش از پیش نشان دهند.

وی ادامه داد: روزنامه‌ها می‌توانند جریانات لحظه‌ای را که در طول روز از طریق پیامک برای مخاطبان ارسال می‌شود را با تحلیل و بررسی جهت‌دهی کنند.

اطلاع‌رسانی بیشتر مساوی بازار مثبت

از سوی دیگر امیررضا کاهدی، مدیرعامل گروه مطالعات اقتصادی «آریا سهم» افزایش اطلاع‌رسانی را سبب ایجاد تاثیر مثبت روی بازار عنوان کرد و گفت: طبیعی است که هرچه اطلاع‌رسانی در بازار بیشتر صورت گیرد، می‌تواند اثر مثبتی را روی حجم معاملات، کیفیت سرمایه‌گذاری، شاخص و ... بگذارد. هم‌چنین با توجه به اینکه دسترسی به اینترنت در همه جا امکان‌پذیر نیست، پیامک می‌تواند ابزار بسیار خوبی برای رساندن پیام‌های لحظه‌ای و فوری بازار باشد.

پوشش بلندمدت اخبار در کنار پوشش لحظه‌ای

وی تحلیل اخبار و اطلاعات بازار را بسیار ضروری‌تر از پوشش لحظه‌ای اخبار به وسیله پیامک دانست و افزود: پوشش لحظه‌ای نیاز اصلی بازار نیست و گاهی بسته به نوع سرمایه‌گذاری نیاز به اطلاعات هفتگی و ماهانه دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: در سایر کشورهای دنیا بسیاری از خدمات به صورت online از طریق تلفن همراه به متقاضیان ارائه می‌شود و در کنار آن هفته‌نامه‌ها و ماهنامه‌های تحلیلی هم هستند که چرخه اطلاع‌رسانی را تکمیل می‌کنند.

ضرورت انتخاب بازار هدف پیامک‌ها

اما «سیدیوسف هاشمی، مدیر تحقیق و مشاوره کارگزاری بانک کشاورزی ضمن مثبت ارزیابی کردن فراگیر شدن استفاده از پیام‌های کوتاه گفت: انتخاب درست جامعه هدف برای ارسال پیام‌های کوتاه بسیار مهم است، چراکه در صورت انتخاب نادرست، ارسال پیام‌ها می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت برای دریافت‌کنندگان شود. برای رفع این مشکل می‌توان به صورت دوره‌ای از مشترکان درباره ارسال پیام سوال کرد.

محدودیت‌های ارسال پیامک

وی محدودیت کاراکتر پیامک‌ها را یکی از کاستی‌های این ابزار ارتباطی برشمرد و گفت: برای ارسال پیامک‌های طولانی برای مشتریان علاوه‌بر محدودیت کاراکتر، بار مالی نیز مدنظر قرار دارد که برای رفع این معضل برخی شرکت‌ها اقدام به راه‌اندازی سایت خبری برای ارائه تحلیل اخبار بازار کرده‌اند. وی در عین حال اضافه کرد: ولی سرعت و قدرت نفوذ خوبی که پیامک‌های لحظه‌ای در بازار دارند، می‌تواند تا حد زیادی به معامله‌گران کمک کند.

وی درباره برنامه‌های دیگری که می‌توان از طریق امکانات پیام‌ کوتاه برای مخاطبان پیاده کرد، گفت: دریافت دستورهای خریدوفروش از طریق پیام کوتاه در کنار ارسال گزارش‌های موردنیاز تغییرات سهام شرکت‌های بورسی از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان با استفاده از پیامک به مخاطبان ارائه داد.

خرید و فروش سهام با تلفن‌همراه

در ادامه این گزارش رییس هیات‌مدیره شرکت کارگزاری مفید در گفت‌وگو با «فارس» ضمن اشاره به مزایای راه اندازی سیستم خرید و فروش سهام از طریق تلفن‌همراه، (Mobile Trading) اظهار داشت: به کارگیری کامپیوتر و اینترنت توسط سرمایه‌گذاران با محدودیت‌هایی از لحاظ مکان و امکانات و زمان مواجه است و بر این اساس سرمایه‌گذاران با برخورداری از این تکنولوژی جدید، می‌توانند در هر مکان و زمانی تابلوی قیمت‌های بورس اوراق‌بهادار و بورس کالا را مشاهده کرده و از طرف دیگر به طور رایگان به ارائه سفارش خرید و فروش سهام و مشاهده صورت حساب‌های خود اقدام کنند.

وی با بیان این نکته که تمام سرویس‌های ارائه شده به صورت one line است، افزود: باتوجه به محدودیت‌های اپراتور همراه اول این سرویس فعلا از طریق اپراتور ایرانسل قابل دسترسی بوده و بعد از راه‌اندازی اپراتور سوم این سیستم نیز گسترش خواهد یافت.