فارس - مدیرعامل شرکت بورس آخرین وضعیت عرضه سهام شرکت ها را اعلام کرد.

علی رحمانی درباره عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس اظهار داشت: هر شرکتی که آماده و از شفافیت اطلاعاتی کاملی برخوردار باشد، از زمان عرضه زودتری برخوردار خواهد شد.

وی درخصوص عرضه سهام پالایشگاه اصفهان گفت: زمان عرضه این شرکت اصل ۴۴ به طور قطع ۵ خرداد نخواهد بود و سازمان خصوصی این شرکت‌ را در روزهای دیگری واگذار خواهد کرد. وی ادامه داد: با توجه به پذیرش این شرکت درنماد «شپنا» امکان عرضه سهم آن در ۱۹ خرداد ماه وجود دارد. رحمانی تاکید کرد: سیستم مبادلات پالایشگاهی در حالی از کارمزدی به خرید محصولات تغییر کرده که پالایشگاه اصفهان باید دراین زمینه شفاف سازی کند. مدیر عامل شرکت بورس در خصوص شرایط عرضه‌ شرکت مخابرات خاطرنشان کرد: پیشرفت کاری این شرکت جهت عرضه سهام مطلوب است و در صورت انجام کامل اطلاعات، سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ نیز احتمالا در ۲۳ خرداد ماه انجام خواهد شد. رحمانی درباره وضعیت عرضه سهام بانک‌ها در بورس گفت: موسسات بانکی قابل عرضه در بورس باید دو مورد مهم تعهدات بازنشستگی و تعهدات دولت به بورس از لحاظ موادی چون مالیات را مشخص کنند تا زمینه حضور در بورس را داشته باشند. رحمانی از اجرایی شدن بازارهای اول و دوم از فردا خبر داد و گفت: حضور شرکت‌ها در هر یک از این دو بازار مزیت محسوب می‌شود و علاوه بر این هیچ مزیت و یا مشوق دیگری برای شرکت‌های بورسی حاضر در بازارها وجود ندارد.وی افزود: شرکت‌های بازار دوم می‌توانند با احراز شرایط حضور در بازار اول، زمینه پیشرفت و افزایش اعتبار را فراهم کنند.

رحمانی در برابر این مطلب که برای تغییر یا اصلاح شاخص‌های بورس چه مراحلی باید طی شود، گفت: واحد مطالعات و تحقیقات شرکت بورس بررسی‌هایی را در این رابطه انجام داده اما تغییر و اصلاح شاخص‌ها، به استفاده از سیستم‌ جدید معاملات بستگی دارد تا با راه‌اندازی آن امکان تغییر یا اصلاح شاخص‌ها فراهم شود.

۵ درصد به جای ۲۰درصد

مدیر عامل پالایشگاه اصفهان نیز درخصوص عرضه سهام شرکت گفت: احتمالا به جای عرضه ۲۰درصد سهام در عرضه اولیه، بلوک ۵درصدی سهام پالایشگاه اصفهان در ۱۹ خرداد ماه عرضه خواهد شد. منوچهر آقانژاد در خصوص عرضه سهام پالایشگاه نفت اصفهان در بورس اظهار داشت: بر اساس تعهداتی که به هیات پذیرش داده شده، باید ۲۰درصد از سهام پالایشگاه اصفهان در عرضه اولیه واگذار شود که این درصد از سهام در صوت کشش بازار واگذار خواهد شد اما با رایزنی‌هایی که با مسوولان سازمان خصوصی‌سازی و بورس به عمل آمده است، احتمالا ۵درصد از سهام در روز یکشنبه ۱۹ خرداد در بازار اول بورس عرضه خواهد شد. وی به برنامه بازدید کارگزاران و سرمایه‌گذاران از مجتمع پالایشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با کارگزاری بانک صنعت و معدن (مشاور پذیرش و کارگزار معرف) احتمالا در روز پنج‌شنبه ۹ خرداد یا چند روز قبل از عرضه اولیه، جلسه معارفه این شرکت برگزار خواهد شد.

آقانژاد در برابر این سوال که نحوه مبادلات پالایشگاه اصفهان با شرکت ملی پالاشگاه ایران چگونه است، اظهار داشت: ترازنامه سال ۸۶ شرکت بر اساس قانون بودجه مجلس تهیه و تدوین شده و بر اساس آن به جای انجام فعالیت‌ها به صورت کار مزدی مدت‌ها است که در قالب خرید محصول از شرکت ملی پالایشگاه فعالیت‌های پالایشگاه اصفهان انجام می‌شود.