مشاوران سرمایه‌گذاری چه می‌خواهند
گروه بورس - «تدوین دستورالعمل»، «حمایت»، «اعطای مجوز فعالیت»، «اعطای تسهیلات زودبازده» و ...

اینها بخشی از مطالبات و خواسته‌های شرکت‌های تحلیلگر و مشاوره سرمایه‌گذاری است که قرار است در نشست مشترکی که امروز با مسوولان شرکت بورس دارند، مطرح شود. به گزارش خبرنگار ما، معاونت مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس، در فراخوانی که چندروز پیش سایت رسمی شرکت آن را منتشر کرد از تمامی شرکت‌های تحلیلگر و مشاوره سرمایه‌گذاری دعوت کرده که در یک نشست مشترک با موضوع «تدوین ضوابط تاسیس و فعالیت این شرکت‌ها و برنامه‌ریزی برای همکاری آتی» شرکت کنند. این نشست مشترک قرار است امروز از ساعت 10 الی 12 در سالن کنفرانس طبقه سوم شرکت بورس برگزار شود.
اول؛ مجوز، دوم؛ حمایت
در همین راستا امیررضا کاهدی؛ مدیرعامل شرکت مطالعات اقتصادی آریا سهم درخصوص مطالبات و خواسته‌های شرکت‌های فعال مشاوره بورس که قرار است در این نشست مطرح شود، گفت: مهم‌ترین بحثی که در مورد شرکت‌های مشاوره و سرمایه‌گذاری مطرح است، صدور مجوز فعالیت است، چرا که این قبیل شرکت‌ها در صورت داشتن مجوز رسمی اقدام به سرمایه‌گذاری‌های بیشتری برای غنی کردن مشاوره در بازار خواهند کرد.
وی اضافه کرد:‌ مرحله بعدی که لازم است برای شرکت‌های مشاوره در نظر گرفته شود و تا به حال هم اقدامی در این زمینه صورت نگرفته، حمایت است.
حمایت به این معنی که سازمان و شرکت بورس همانند حمایت هایی که از سایر نهادهای فعال بازار دارند برای شکل‌گیری منسجم تشکلی مستقل برای این شرکت‌ها دستورالعمل و ضوابط تعریف کنند.
اعطای تسهیلات زودبازده به شرکت‌های مشاوره
کاهدی فراهم کردن زمینه‌ای برای اعطای تسهیلات زودبازده به شرکت‌های مشاوره را مدنظر قرار داد و گفت: سازمان بورس می‌تواند با اعطای مجوز به شرکت‌های مشاوره شرایطی فراهم کند که این شرکت‌ها بتوانند از تسهیلات بنگاه‌های زودبازده استفاده کنند.
وی خاطرنشان کرد: شکل‌گیری شرکت‌های مشاوره فرآیند بسیار دشواری دارد و علاوه بر آن نیازمند حمایت جدی است.
ضرورت تعریف یک تشکل منسجم
از سوی دیگر مجید اصلی، مدیرعامل شرکت ایران تحلیل متشکل شدن شرکت‌های فعال در زمینه مشاوره را ضروری عنوان کرد و گفت: بسیار ضروری است که برای شرکت‌های فعال در این عرصه دستورالعمل مشخصی تدوین شود تا شرکت‌های فعال این گروه در قالب یک تشکل منسجم فعالیت خود را ساماندهی کنند.
در اختیار قرار دادن اطلاعات برای تحلیل
وی اضافه کرد: یکی دیگر از کمک‌ها و حمایت‌هایی که سازمان بورس می‌تواند برای تسهیل فعالیت شرکت‌های مشاوره انجام دهد، در اختیار قرار دادن اطلاعاتی است که این شرکت‌ها برای تحلیل هرچه بهتر نیاز دارند.
همچنین فراهم کردن امکاناتی برای حضور کارشناسان این شرکت‌ها در مجامع شرکت‌های بورسی، ملزم کردن شرکت‌ها به ارائه اطلاعات و ... از دیگر عواملی است که می‌تواند فعالیت شرکت‌های مشاوره را سازماندهی و بسیار مناسب جهت‌دهی کند.
فرهنگ‌سازی آموزش از طریق شرکت‌های مشاوره
«اصلی» تدوین شرایطی برای آموزش بورس از طریق شرکت‌های مشاوره را هم راهکار بعدی مطرح کرد و گفت: آموزش در بازار سرمایه ایران در حال حاضر متولی و مسوول مشخصی ندارد و عمده نمادهای فعال در این زمینه کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند، بنابراین می‌توان ضوابطی تعریف کرد که آموزش بازار سرمایه در قالب چارچوب فعالیت‌های این شرکت‌ها قرار گیرد.
وی ضمن مثبت ارزیابی کردن این نشست ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات مشخصی از تعداد شرکت‌های فعال در این زمینه وجود ندارد و این نشست می‌تواند زمینه‌ای مناسب را برای آشنایی هرچه بهتر و گفت‌و‌گوی این قبیل شرکت‌ها با یکدیگر فراهم کند.