گروه بورس- معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اولویت‌های مهم این معاونت را در سال 87 پیاده ‌سازی دستورالعمل پذیرش در بورس کالای ایران، اجرایی‌شدن معاملات قراردادهای آتی در بورس کالا و راه‌اندازی بازار خارج از بورس (OTC) اعلام کرد.

به گزارش سنا، سید علی حسینی گفت: این معاونت براساس نمودار و شرح وظایف سازمانی خود، ماموریت‌های گسترده‌ای را در سه حوزه نظارت بر بورس‌ها، نظارت بر بازار اولیه و نظارت بر ناشران اوراق بهادار بر عهده دارد.
حسینی تصویب دستورالعمل پذیرش در بورس کالای ایران را بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: با تصویب این دستورالعمل، شرایط برای ورود کالاهای جدید در این بورس فراهم شده است.
وی درخصوص زمان اجرایی‌شدن معاملات قراردادهای آتی در بورس کالای ایران گفت: فعالیت بازار معاملات قراردادهای آتی به زودی با وضع برخی رویه‌ها و مقررات در هیات مدیره بورس کالا آغاز خواهد شد.
معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مراحل ثبت قانونی شرکت بازار خارج از بورس تا پایان نیمه نخست امسال انجام خواهد شد، افزود: این بازار در راستای حمایت قانونی از سهامداران شرکت‌های سهامی عامی که شرایط لازم را برای پذیرش در بورس اوراق بهادار تهران ندارند، تشکیل خواهد شد.
وی اجرایی‌کردن دستورالعمل نحوه گزارش‌دهی دارندگان اطلاعات نهانی را از دیگر برنامه‌های مهم این معاونت در سال 87 اعلام کرد و اظهار داشت: براساس این دستورالعمل افرادی که در شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به اطلاعات مهم و تاثیرگذار بر قیمت سهم دسترسی دارند، موظفند آن بخش از معاملات اوراق بهادار خود را که مبتنی بر اطلاعات نهانی نباشد، ظرف پانزده روز پس از انجام معامله، به سازمان و بورس مربوط گزارش کنند.
حسینی تصویب مقررات لازم برای انتشار اوراق مشارکت رهنی و بسترسازی برای دریافت الکترونیکی مستندات بازار اولیه را از اولویت‌های کاری این معاونت در حوزه نظارت بر بازار اولیه عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون درخواست‌هایی برای انتشار اوراق مشارکت رهنی از سوی چند متقاضی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال شده است، افزود: ضوابط تکمیلی برای انتشار این اوراق پیش‌بینی شده است که به زودی عملیاتی خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه بسترسازی لازم برای دریافت الکترونیکی مستندات بازار اولیه از جمله بیانیه ثبت، گزارش‌های توجیهی و گزارش‌های حسابرسی انجام شده است، گفت: امیدواریم شرایطی فراهم شود تا تمامی شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان تا پایان سال بتوانند اطلاعات مربوط به افزایش سرمایه خود را از این طریق ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون فرم‌های استانداردی برای دریافت اطلاعات ادواری شرکت ها پس از اخذ مجوز افزایش سرمایه آنها وجود نداشته است، اظهار داشت: معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در تلاش است با طراحی فرم‌های استانداردی جهت گزارشگری پیشرفت طرح‌ها و پروژه‌هایی که به اتکای آنها مجوز افزایش سرمایه گرفته شده است، اطلاعات بیشتری را برای سهامداران و سرمایه‌گذاران فراهم کند.
عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این فرم ها از شرکت‌ها خواسته شده است که پس از اخذ مجوز افزایش سرمایه، اطلاعات مربوط به پیشرفت مالی و فیزیکی پروژه‌ها به همراه موانع و مشکلات موجود در اجرای طرح‌های خود را به صورت ادواری (هر شش ماه یکبار) به سازمان ارائه دهند تا سازمان بورس پس از بررسی‌های لازم، این اطلاعات را در اختیار استفاده‌کنندگان قرار دهد.
وی به‌کارگیری سیستم انتشار الکترونیکی اطلاعات توسط شرکت‌های بورسی، تصویب و اجرایی‌شدن دستورالعمل نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، تصویب نمونه گزارش فعالیت هیات مدیره به مجامع و برگزاری جلسات تخصصی با شرکا و مدیران موسسات حسابرسی معتمد سازمان را از مهم‌ترین اولویت‌های این معاونت در حوزه نظارت بر ناشران در سال 1387 اعلام کرد.
حسینی اظهار داشت: هم اکنون ۵۹ شرکت بورسی آموزش‌های لازم را برای ارسال اطلاعات خود از طریق سامانه الکترونیکی انتشار اطلاعات دیده‌اند که امیدواریم تا پایان امسال اکثر شرکت‌های بزرگ بورسی بتوانند اطلاعات خود را از طریق این سامانه به سازمان و بازار منعکس کنند.
وی درمورد تصویب دستورالعمل نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها گفت: در قانون تجارت فعلی برخی موارد مربوط به برگزاری مجامع عمومی مسکوت مانده که سعی شده در دستورالعمل مذکور به آن پرداخته شود تا فضای شفاف‌تری بر مجامع عمومی شرکت‌ها حاکم شود. عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، گزارش فعالیت هیات مدیره به مجامع را برای سهامداران بسیار با اهمیت خواند و افزود: در این گزارش، اطلاعات مهمی درخصوص عملکرد جاری و آتی واحد تجاری، ماهیت، اهداف و استراتژی‌های واحد تجاری، ریسک‌ها و موارد عدم اطمینان مربوط به فضای کسب و کار شرکت به استفاده‌کنندگان ارائه می شود.
وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که هیات مدیره شرکت ها توجه کافی به محتوای اطلاعاتی گزارش فعالیت خود به مجامع ندارند که این امر می‌تواند مانع از تصمیم‌گیری صحیح‌ شده و یا حتی در برخی موارد موجب گمراهی سهامداران و سرمایه‌گذاران شود.
معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد؛ نمونه گزارش هیات مدیره شرکت‌ها به مجامع تا پایان سال 87 تصویب و اجرایی شود تا از این طریق اطلاعات بیشتر و باکیفیت‌تری در اختیار استفاده‌کنندگان قرار گیرد.
حسینی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در سال ۸۶ جلسات زیادی را با مدیران ارشد تمامی شرکت‌های بورسی برگزار و بسیاری از موضوعات مهم (نحوه اطلاع‌رسانی، چگونگی اخذ مجوزها و ...) را برای آنان تشریح کرده است، افزود: در سال‌جاری نیز جلساتی با حضور تمامی شرکا و مدیران موسسات حسابرسی معتمد سازمان در جهت تعامل بیشتر و ارتقای کیفی خدمات این موسسات به بازار سرمایه برگزار خواهد شد که امیدواریم شرکا و مدیران موسسات حسابرسی حضور فعالی در این نشست‌ها داشته باشند.